HJÄLP
08.10.2023
Vad ska jag göra om jag vill ha mitt gammla situationship som lämna mej för nån annan men nu vill ha tillbaks mej(vill ha han) men är på g med någon annan som basically tror vi är ilag. Tack
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
12.10.2023
Hej!
Knepig situation du befinner dig i. Det är inte alltid så lätt när det kommer till kärlek och känslor. Det kan ibland vara svårt att veta vad man egentligen vill och vad som är bra och rätt för en. Ibland går dessa även helt emot varann. Det kan t.ex. hända att man vill ha en person som man vet att kanske inte är helt bra för en. Det finns tyvärr ingen enkel lösning på det problemet.
Jag tror att det är viktigt att du ställer dig själv några frågor innan du tar ett beslut i den här frågan. Till att börja med: Vad är det med ditt ex situationship som gör att du vill ha honom? Vad är det med killen du har just nu som gör att du vill ha honom? Ser du fram emot att träffa den ena mer än den andra? Vem känner du dig tryggare med? Vem har du mer roligt med osv. Viktigast av allt är att du tänker efter vem av dom som skulle vara en bättre och hälsosammare pojkvän för dig. Vem är mer pålitlig och vem ser du en framtid med?
Om ditt gamla situationship inte hade velat ha dig tillbaka hade du då kunnat stanna med den här nya killen utan problem? Var du lycklig med honom innan ditt ex situationship kom tillbaka in i bilden? Har du tänkt på ditt ex situationship under tiden du varit med den här nya killen eller började du endast tänka på honom för att du fick veta att han är intresserad av dig igen? Det kan vara bra att fundera igenom dessa frågor för att ge dig själv en tydligare bild av din situation och dina känslor.
Eftersom att ditt ex situationship lämnade dig för en annan skulle jag rekommendera att du undviker att "jaga" efter honom. Om han verkligen är intresserad är det på hans ansvar att visa och berätta det för dig. Det är också viktigt att han i så fall visar att han är seriös och inte tvingar dig att lämna "förhållandet" som du befinner dig i just nu om han sedan tänker ändra sig och lämna dig igen. Jag tycker inte att du ska låta ditt ex slösa din tid utan nu är bollen hos honom och det är upp till honom att bevisa för dig att han förtjänar en andra chans. Jag tycker inte att det borde falla på dig att välja mellan dom här två killarna innan ditt ex har visat dig att han är seriöst och pålitlig. Om han inte kan bevisa det eller ens försöker anstränga sig för att få dig tillbaka så tycker jag att du ska försöka släppa tankarna på honom och fokusera på den här nya killen istället.
Jag kan såklart inte göra det här valet åt dig men jag hoppas att du kanske fick lite klarhet i hur du kan tänka för att ta reda på vad du vill, vad du känner och vad som är rätt för just dig.
Jag hoppas att du vet att du är värdefull och du förtjänar att vara någons första val. Du förtjänar en pojkvän som du kan lita på och som du känner dig trygg och bekväm med.
Kram,
Rosanna