Hjälp
06.01.2024
Jag har haft pojkvän i en vecka nu och det känns lite konstigt men ändå najs. Men vissa dagar har jag haft dålig aptit, känt spänning och känt mig konstig i kroppen så jag har svårt att somna och göra vanliga saker. Kommer detta vara såhär? Ska det vara såhär? Hur länge? Tjejjen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
09.01.2024
Hej!
Vad roligt att du har skaffat en pojkvän. När något är nytt och spännande är det inte ovanligt att det börjar kännas både konstigt och najs i kroppen på samma gång. Man kan bli distraherad i vardagen och ha svårt att fokusera på sina vanliga uppgifter. När hjärnan fortfarande är ovan med det nya förhållandet och alla nya känslor kan den ha svårt att fundera på något annat.
Kan det vara så att den spända känslan du har beror på att du känner dig nervös när du tänker på din pojkvän eller när du är nära honom? Det är inte alls ovanligt att en ny partner gör en nervös eller att man känner sig spänd i deras närhet. Det behöver inte vara en dålig sak även fast det kan kännas lite ovant och jobbigt, kanske även obehagligt. Kan det vara så att du är lite nykär och har fjärilar i magen som gör att du har dålig aptit och svårt att sova? Ibland kan även starka, bra känslor vara lite för mycket för kroppen och den vet liksom inte vad den ska ta sig till och då kan den reagera lite konstigt och det kan bli problem med just sömnen och aptiten. Om du ligger och funderar på din pojkvän och ditt nya förhållande om kvällarna kan det vara svårt för din kropp och din hjärna att slappna av. Det är inte ovanligt alls och inte något du behöver oroa dig för. Ett nytt förhållande kan föra med sig alla sorts känslor och alla möjliga sorts kroppsliga symtom (saker som händer i kroppen). Ibland är det bra saker som t.ex. glädje och fjärilar i magen men ibland kan det även vara mindre bra saker t.ex. sömnproblem och dålig aptit. Det handlar antagligen mest om att det här är något nytt för dig och inte något som din kropp och hjärna är helt bekanta med och därför tar det lite tid att vänja sig vid den nya situationen och de nya känslorna. Men så kan det ofta vara i nya förhållanden, även fast man haft förhållanden tidigare.
Ibland kan man ligga och fundera på ifall man verkligen är redo för ett förhållande och ifall man gjort rätt val. Det är inte heller konstigt eller ovanligt att tänka i dom banorna. Tror du att du känner oro över något i ditt förhållande? Kan du prata med din pojkvän om saken? Det kan ju hända att han känner samma sak. Kanske ni istället kan vara ett stöd för varandra. Det absolut bästa du kan göra i din situation är att prata med din pojkvän. Ju mer ni pratar desto bättre kommer ni att lära känna varandra, desto bättre ni lär känna varandra desto bekvämare kommer ni bli i varandras sällskap. Efter ett tag ska du nog se att dina aptit- och sömnproblem kommer minska. Det går dock inte att säga exakt hur länge det kommer ta eftersom det är lite olika för alla.
Försök att prata öppet och ärligt med din pojkvän och sätt tid på att verkligen lära känna honom på insidan men låt också honom lära känna vem du är innerst inne. Våga vara ärlig med vad du känner och uppmuntra honom att göra detsamma. På så sätt kan ni bygga ett starkt band av förtroende, trygghet, vänskap och kärlek. Om din spända känsla inte går om även fast ni pratat och varit tillsammans en tid kan det vara ett tecken på att du inte är helt redo för en romantiskt relation eller så kan det också bero på att just ni två inte är helt rätt för varandra. Då måste du börja fundera på ifall du verkligen vill fortsätta utforska den här relationen eller om det är bättre att ni går skilda vägar. Ibland slutar inte alla förhållanden så som man vill men det är helt okej och en del av att växa upp och utvecklas. Börja i första hand med att prata med din pojkvän och sedan får ni ta det steg för steg därifrån.
Kram,
Rosanna