Hjälp
03.02.2025
Så jag är kär i en tjej men problemet är att hon har pojkvän (jag vet att hon gillar tjejer och killar så jag kan ha en chans) men jag vill ju inte förstöra förhållandet hon är i just nu. Finns det nåt jag kan göra, eller ska jag bara vänta på att hon och hennes pojkvän gör slut? sesbian lex lover
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
06.02.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Det är jättejobbigt att vara kär i någon som inte kan besvara ens kärlekskänslor. Vi kan inte styra våra känslor och ibland faller man för någon som redan är i ett förhållande. Men även om det är en jobbig situation, är du långt ifrån ensam med det. Jag vågar påstå att de allra flesta av oss blivit kära i någon som redan var i ett förhållande eller någon som inte kände likadant för oss som vi kände för dem.
Det gör mig lugn att du skriver i din text att du inte vill förstöra förhållandet, som denna tjej är i just nu. Det är inte rättvist mot henne eller hennes pojkvän att någon annan försöker komma mellan dem. Det finns tyvärr inte riktigt något konkret du kan göra i denna situation, utan du behöver ha tålamod och se hur situationen utvecklas. Ingen kan veta på förhand hur framtiden ser ut, och saker och ting kan förändras i snabb takt ibland. Jag tror ändå inte att det är en fungerande strategi att försöka förstöra förhållandet. Det tenderar inte leda till något positivt.
Nu vet jag ju inte hurdan relation ni har till varandra med denna tjej, men kanske ni känner varandra från förut? Kanske ni har någon kontakt med varandra? Elelr är ni kompisar? Om det är frågan om en kompis till dig, så behöver du inte avsluta vänskapen även om du nu blivit kär i henne. Det är helt okej att bli kär - känslorna kan man inte påverka och du har inte gjort något fel.
Jag kan bra förstå att det är tungt för dig att se den här tjejen och hennes pojkvän tillsammans, men även om det gör ont just nu kommer det inte alltid att kännas så här. Du kommer att få din chans i kärlek, kanske med denna tjej eller kanske med någon helt annan.
Du har inte bråttom någonstans, det finns gott om tid för kärleken  <3
Kram, Lila