Hjälp!
16.03.2014
Hej!
Har varit ihop med min kille i en vecka nu, men känner att jag inte känner honom så bra irl, vi har mest chattat så, men var md honom i fredags, igår och idag.
Men vi vet aldrig vad vi ska gjöra, och jag är så otroligt blyg, så pratar knappt med honom :$
Men skulle vilja ha idéer på saker vi kan gjöra tillsammans var man kan lära känna varandra och så.
Och hur kan jag bli mindre blyg?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
20.03.2014
Hej!
Jodå, vi vet hur det kan vara i början av ett förhållande! Såväl hjärnsläpp, tunghäfta som Stora Darren är både vanligt och naturligt i början. Dels såklart, för att man inte känner varandra så bra ännu. Förtroende är ju något som man bygger för varandra med tiden, och förtroendet behövs för att kunna slappna av tillsammans. Dels för att man ännu är osäkra på varandra och helst skulle vilja visa bara sina goda sidor. Men är man blyg till naturen eller inte har världens starkaste självkänsla, så kan man ju vara så rädd för att göra bort sig, för vara töntig eller helt enkelt inte duga att man låser sig och inte vågar göra knappt något alls.
Att bli bekväma med varandra kan alltså ta en stund och vara en process, något att jobba på och inte bara få gratis. Så småningom börjar det nog "lossna", men vi ska ge dig lite tips på saker ni kan göra tillsammans för att dels börja få förtroende för varandra och dels för att faktiskt lära känna varandra. Visst är det bra att chatta, visst kan man lära känna varandra bra där via också, men irl får man liksom mera av hela paketet (allt från kroppsspråk till doft, se hans rum till hurudan han är med kompisarna) och kan inte gömma sig bakom skärmen. Så fortsätt träffas på riktigt, det ger så mycket mera.
Ett tips för att komma varandra närmare är att GÖRA något tillsammans. Det kan vara att spela ett spel (men helst inte något där båda är helt fokuserade på skärmen, hellre då ett gammaldags sällskapsspel där ni måste göra något och prata med varandra), fara och bowla, bygga snögubbar, tvätta en bil, cykla ner till hamnen, baka mudcake, fara på upptäcktsfärd till ortens öde spökhus... - använd fantasin, plus det ni båda gillar
Ett annat tips är olika "berätta om dig själv"-lekar. Antingen-eller-leken går ut på att ni ska hitta på två alternativ, välja det ni gillar och berätta varför. Gillar ni bättre hav eller sjö, glass eller tårta, action eller skräckfilm, tandläkaren eller hälsogranskning osv. En annan lek är Associationsleken. Där ska man säga ett random ord, och den andra ska säga vad han först (utan att tänka efter före) kommer att tänka på när han hör det ordet. Sedan ska du igen säga det första du kommer att tänka på när du hör hans ord (ska inte ha något att göra med det du sade först) och han igen det han kommer att tänka på när han hör ditt ord. Det ska gå snabbt, men man får avbryta och fråga hur han kom att tänka på just det. Förklaringarna gör att man börjar förstå sig på varandra och får en bild av den andras liv. Ett tredje är Intervju-leken. Då låtsas man intervjua varandra, typ "Vad vill du bli när du blir stor?" och "Vilken typ av kalsonger föredrar du?" Poängen är inte att man ska sätta sig ner och "leka" de här lekarna, utan att man liksom pysslar med dem på sidan om medan man tvättar bilen eller cyklar. Ju mer, desto bättre börjar man lära känna varandra, och ju mer skrattar man tillsammans. Och skratt är en jättebra kanal till förtroende, för "inside jokes" ger samhörighetskänslor. De flesta gillar också egentligen att prata om sig själva - och det är lättare att svara på frågor än att bara dra något samtalsämne ur tomma luften och försöka hålla igång det.
Och så hjälper det som sagt att tillbringa tid tillsammans irl. Inte sådan tid att båda är fastklistrade vid en skärm, kan smita undan genom att pilla på telefonen, att fullt med kompisar finns runt osv. Utan tid på tumis när ni gör något tillsammans. Men inte 24/7 - ni måste också leva era egna liv, också för att ha något att berätta för varandra, typ "idag hände det och det".
Hoppas det här gav dig lite idéer. Mest handlar det ändå om att försöka slappna av tillsammans, och det borde nog komma med tiden.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena