hjälp
12.07.2015
hej, min bästa killkompis var kär i mig över ett år, jag var inte kär i han så han kom över mig. Nu har jag fått känslor för honom (typiskt mig) och han vet det. Vi pratade om det för inte så länge sedan och då sa han att han var över mig och att det är helt och hållet över mellan oss två. Fast det blev som det blev så är vi fortfarande bästa vänner och jag är så glad över det för jag trodde vi skulle tappa kontakten. Han skickar meddelanden åt mig nästan varje dag så som förut, han ger fina komplimanger åt mig ännu som han brukade gje, och det märks på han att han bryr sig om mig. Nu är det bara det att jag har tänkt på att om han ändå känner någt för mig fast han sa han var över mig? Förut när han gillade mig brukade han säga att han älskade mig och han var bara så otroligt gullig mot mej. Vi är väldigt nära varandra så kanske jag har helt fel. Igår natt var jag lite full så jag ringde åt honom, när jag frågade om han var trött så sa han bara att han hällre pratar med mig än att sova, han sa också att han ville mysa med mig och (ja vi har pussasts en gång) så sade han att den dagen var den bästa dagen i hans liv. Det kändes lite som den tiden när han gillade mig. (kvällen före skickade han åt mig att jag skulle komma till hans så vi skulle ha ''late night deep talk'' och se på film och mysa) Något jag är rädd över är att han bara vill ha sex, för han brukar ofta börja tala om ngt sexuellt när vi chattar, (men det gjorde han nog lite förut också) så han kanske bara försöker få det att se ut som att de inte är bara sex han vill ha fast de är så? han sa ju ändå att han var över mig.. Vad tror ni?? skulle va kul att veta vad någon annan tror om detta, vill han bara slippa in i mig eller har han kanske fått tillbaka några känslor för mig?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.07.2015
Hej!
Jaa-a du, det här med känslor... Ibland verkar känslorna nästan som ett eget levande väsen med eget medvetande och egen vilja och som styr och ställer med oss - oftast helt utan tajming och logik. Ofta hör man också "man kan inte rå för vad man känner"... men personligen tycker vi inte riktigt att det är sant alla gånger. Visst kan man bestämma över många av sina känslor - det kallas visst självkontroll ;). Okej att kanske den där första gnistan ologiskt och oförståeligt verkar uppstå för vissa människor man träffar och inte med andra, men vad man låter sig själv känna efter det går att påverka. Släpper man helt på självkontrollen kan man bli totalt upp-över-öronen dökär, hur opassande eller skadligt för en själv det än är. Och man kan komma över någon - det är inte bara tiden som är avgörande där, utan hur mycket man kontrollerar tex sina tankar och därmed känslor också. Tycker nu vi i alla fall, för det här är väl ingen exakt vetenskap med odiskutabla fakta och regler...
Oavsett, så kan känslor ändras på bara en sekund, lika väl som de långsamt kan förändras. Något kan hända som får ens känslor att blomma upp på en gång, tex att man är lite förälskad, får höra att känslorna är besvarade och sedan blir man plötsligt himlastormande rosaskimrande kär. Dessutom kan man känna två känslor och ha två viljor på samma gång. Din kompis KAN i teorin vara både förälskad i dig och kåt på dig. Vi vet inte vad han känner, vi säger bara att det ena inte behöver utesluta det andra - och att det kanske inte är så dåligt det heller. Att han bara skulle vilja ha dig i säng är rätt osannolikt i våra öron - enligt din beskrivning är ni för bra vänner och han bryr sig för mycket om dig för att bara vilja utnyttja dig.
Att tända på någon och vara kär i någon kan också ha väldigt suddiga gränser - ofta tänder man ju på den man är kär i och det är rätt vanligt att man blir kär i den man tänder på. Intimitet och närhet av det slaget är liksom grogrund för djupare känslor. Till och med biologiskt verkar oxytocinet som skapas när man är nära, gosar, kramas länge, har sex osv på känslan av samhörighet och ömhet. Jo, folk kan ha sex utan att känna något för personen ifråga. Men han känner ju redan en hel del för dig, även om det inte skulle vara helt uttalat och definierat kärlek på ett romantiskt sätt just nu. Vänskap är ofta en riktigt bra grund för kärlek: man trivs redan ihop, man delar intressen och har en gemensam historia osv...Han har ju dessutom faktiskt varit kär i dig, och kärlek är lätt att väcka till liv på nytt.
Vad han känner kan vi inte veta, även om de saker du skriver tyder på att det finns något förälskat med i bilden. Kanske vet han inte riktigt själv? Kanske kommer ni att se tillbaka på de här dagarna och tänka Ahaa! Kanske var de den osäkra tiden strax före ett större beslut eller en större insikt? Det är alltid en jobbig tid, innan man VET vad den andra känner. Men ni har ändå alla förutsättningar att kunna prata om det här, fråga varandra och vara ärliga med vad ni känner. Ni verkar dessutom ha en så stark relation, har till och med redan bevisat det, att ni kan förbli vänner även om ni skulle pröva en romans. Eller sex? Eller både-och?
Så prata med varandra igen. Jo, även med bästa vännen kan det kännas nervöst och man är rädd för missförstånd, övertolkningar, överreaktioner osv. Men om ni håller en sak i minnet hela tiden, att ni verkligen tycker om varandra som människor, så har ni alla chanser till att kunna vara ärliga.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna
PS 1: En av oss har faktiskt varit ihop med sin bästis i snart 17 år nu ;)
PS 2: Om du vill, så får du jättegärna skriva in hit igen en vacker dag och berätta hur det gick :D