HJÄLP!!!!!!
21.07.2015
Hej!
För 2 veckor sedan så hade jag och min kille sex vi använde skydd och 2 dagar före min mens skulle komma hade vi sex också och vi använde skydd då med. Men jag är JÄTTE orolig att jag har blivit gravid nu för min mens är 2 dagar försenad!!!
HJÄLP MIG SNÄLLAA!! OROLIG TJEJ

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.07.2015
Hej OROLIG TJEJ!
Lugn, andas vännen <3. Sannolikheten att du ska vara gravid är så jätteliten att det är mycket, mycket troligare nu att din mens försenats för att du är så väldigt orolig. Om den alltså vanligtvis brukar vara väldigt regelbunden. Är den inte det så, så är den kanske inte alls försenad utan alldeles i sin egen naturliga takt.
Men det är alltså vanligt att om man är superstressad, orolig, hypernervös, otrygg osv, så kan kroppen känna av det. För vissa tjejer är det psykiska mera ihopkopplat med det fysiska och kroppen kan tolka de här stress- och fly-eller-fäkta-hormonerna i kroppen som en farosituation. Och med tanke på att kroppen nog är kvar på typ stenåldern, så anser den att om det är farligt så är det inte läge att blöda, ha ont i magen osv. När världen lugnar ner sig igen brukar mensen komma av sig själv. För en ung tjej kan kroppen mycket väl tro att rädslan för att ha blivit gravid är just en sådan farosituation, så då kanske den trycker på pausknappen. Inte för alla tjejer, men för vissa. Samma tjejer kanske också får försenad mens eller att den hoppar över vid andra stora livshändelser som stressar, som studentskrivningar eller språkresor eller megagräl med bästisen. Det råkar ju bara vara extra besvärligt då mensen är det vanligaste tecknet på att man INTE blivit gravid...
Så försök nu att verkligen slappna av och inte tänka så mycket. Jag vet hur svårt det är, men försök. Gör även avslappnande saker för kroppen, som varmt bad eller bastu, långpromenader, yoga eller meditation osv.
Du kan ändå inte ta ett graviditetstest förrän tidigast om 4 dagar, barnmorskor och gynekologer säger nämligen att man ska vänta 7-10 dagar efter den dag då man borde ha fått mens innan man testar. Det här beror på att OM man är gravid, så kanske inte kroppen ännu hunnit producera tillräckligt av det speciella graviditetshormonet ännu innan dess så att testet skulle känna av det i urinen. Jo, det kan stå på testpaketet att det ska visa korrekt resultat redan samma dag man borde ha fått mens, men tro mig, jag vet av egen erfarenhet att det kan visa falskt negativt ifall man testar för tidigt.
Och förhoppningsvis har din mens redan kommit över natten och det här svaret är onödigt för den här gången. Men om du gissar att du lätt kommer att börja oroa dig för graviditet även i framtiden, så kanske det lönar sig att fundera på något mera långsiktigt preventivmedel än kondom?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott