Hjälp mig!
01.11.2014
Hej Decibel!
Jag är ihop med en kille sen 7år tillbaka och när vi flyttade från xx till xx så fick min kille en ny kompis som vi har känt nu i 2år.
men han har alkoholproblem han kan dricka upp till 12burkar öl /dag
+ att han röker tobak också. och när hans egen öl är slut så kommer han hit och frågar efter öl, man vill ju inte vara oartig så vi brukar ge honom en eller 2öl men inte mer.
men hur skall man kunna hjälpa denna man? vad skall man säga utan att förstöra vänskapen?
har är ju så jävla snäll, snygg m.m. när han inte är full.
en fråga till:
jag tror att jag börjar få känslor för denna kille för när jag är i närheten eller träffar honom så börjar hjärtat slå, handsvett m.m.
hur skulle man kunna vara ihop med en Alkoholist och rökare för jag har sakt till mig själv att jag inte skall ha någon kille som röker &dricker. men Fan så snygg han är m.m
snälla hjälp mig och ge mig råd hur vi skall hjälpa honom? och hur skall jag berätta till honom och till min kille att jag är intresserad av honom(Alkolisten)
han har även 4barn men det är som de inte skall bry sig vad pappan håller på med.
Snälla behöver Hjälp!!
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
05.11.2014
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej !
Tack för din fråga. Alkoholproblem inom vänkretsen eller familjen skapar ofta situationer var man inte vet riktigt hur man ska bete sig eller agera. Jag tror att er vän förstår då han är nykter varför ni inte vill ge honom öl då han kommer efter det. Det lönar sig att sätta gränser till att ni t.ex inte vill umgås med honom när han är berusad.
Man ska tänka på att han själv bär ansvar för sitt eget liv. Ni kan aldrig ta över det. Det är möjligt att han behöver professionell hjälp. Men det är han som måste inse allvaret i sin situation. Viljan till förändring måste komma från honom. Då är det viktigt att personen har runt sig människor som kan stödja honom, inte bara professionella utan familj och vänner. Vägen tillbaka från ett missbruk är ofta lång och krokig. Du skriver att personen har fyra barn som inte bryr sig om pappan. Det kan vi inte veta och barn till missbrukare söker ofta sina egna lösningar att leva med missbrukande föräldrar.
Du skriver att du har känslor mot denna man som har missbrukar problem. För sina känslor kan man ju inte råda för! Din nuvarande relation med din kille kanske har sk. blivit vardaglig. Och du upplever den här nya mannen i er omgivning som en spännande och snygg etc. Kanske du borde prata med din kille om er relation och hur du känner, vem vet om ni hittar varann på nytt. Som råd kan jag ge att ta hand om dig först och främst samt red upp ett förhållande i gången.
Ha en trevlig höst
Tiina Palonen, ungdomsinformatör / www.reimari.info