Hjälp min
04.09.2024
Jag gjorde slut med mitt ex för att det kändes dåligt att vara med honom, men nu 9 månader efter saknar jag honom och vill ha honom tillbaka vad ska jag göra?? Jajjaaa
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
04.09.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det är inte ovanligt eller konstigt att börja sakna sitt ex efter en tid. När dom här känslorna börjar smyga sig tillbaka kan det vara bra att påminna sig själv om varför man gjorde slut. Man glömmer lätt bort det efter ett tag och minns bara dom goda minnena och känslorna man hade till en början.
Man kan sakna själva känslan av att ha en partner och sakna tryggheten, närheten och kärleken man kände. Det behöver inte egentligen vara själva personen eller förhållandet som man saknar utan känslan av att vara förälskad och fördelarna som kom när man hade en partner. Någon att vända sig till när man mådde dåligt, någon att umgås med och någon som gav en den bekräftelsen man behövde.
Det kan hända att allt det här är ett tecken på att du är redo att hitta en ny meningsfull kärleksrelation men det behöver inte betyda att det är lönar sig att återgå till din förra relation. Det kan dock hända att du kopplat ihop alla dessa känslor med din ex-pojkvän så det kan kännas som att du behöver få tillbaka honom för att få återuppleva dessa känslor på nytt. Men oftast har en relation nog tagit slut av en god orsak och man ska aldrig känna sig tvingad att bli tillsammans med någon bara för att dom inte mår bra. Ett sådant förhållande brukar sällan hålla länge.
Jag brukar tänka att om problemen som ledde till att relationen inte fungerade har försvunnit och båda personerna har utvecklats och gjort framsteg så kan det vara värt att försöka på nytt.
Vi kan ta ett exempel: Om ni t.ex. endast hade gjort slut pga långdistans (att ni bodde på olika orter) men att ni i dagens läge bor nära varandra så i det fallet är ju själva problemet som fanns i relationen löst. Då kan det vara värt att ge förhållandet en ny chans. Men om ni fortsättningsvis skulle bo långt ifrån varandra så är det väldigt sannolikt att ert förhållande skulle se exakt likadant ut och sluta på exakt samma sätt eftersom själva grundproblemet fortfarande kvarstår. Därför tänker jag att det inte är en speciellt bra idé att gå tillbaka till en gammal relation om situationen inte förändrats, om problemen fortfarande är desamma.
Fundera för dig själv och skriv gärna ner på ett papper vad det var som ledde till att ni gjorde slut. Fråga sedan dig själv ifall någon av dessa saker har förändrats. Om du vet att det har skett en förändring så ser jag inget problem med att ta kontakt med ditt ex på nytt så att ni kan diskutera saken. Men om du vet att alla dessa saker du skrev ner fortfarande skulle vara problem om ni blev tillsammans på nytt lönar det sig att ifrågasätta ifall det verkligen är värt det.
Om du vill kan du ta kontakt med ditt ex och prata med honom om dessa saker. Om ni väljer att ge förhållandet en ny chans så måste båda komma överens om en plan för att se till att problemen som ledde till ert uppbrott inte kommer finnas i er nya relation.
Du skriver att du mådde dåligt när du var tillsammans med honom. Tror du att det kommer vara annorlunda om ni blev tillsammans på nytt? Säkert skulle det vara annorlunda ett tag men är du säker på att de gamla problemen inte skulle smyga sig på efter ett tag igen? Kan du vara säker på att du inte kommer börja må dåligt igen? Om du inte är säker skulle jag avråda dig från att gå tillbaka till honom och istället fokusera på dig själv och ta hand om ditt eget välmående samt satsa på att stärka de andra relationerna i ditt liv med t.ex. vänner och familj.
I ett hälsosamt förhållande ska båda två må bra, man ska känna sig trygg och bekväm i varandras sällskap. Man ska lita på varandra, stöda varandra, ta hand om varandra och lyssna till varandra. Man ska klara av att kommunicera öppet och ärligt och man ska respektera varandras gränser.
Ett förhållande ska inte göra dig hel. Du är fortfarande den viktigaste personen i ditt liv och den bästa kärleken är den som du ger dig själv. När du förstår vad du själv är värd och vad du förtjänar är det mycket lättare att välja rätt partner, någon som passar just dig och ger dig det vad du behöver i ditt liv. Kom ihåg att man inte behöver vara i ett romantiskt förhållande för att ha kärlek i sitt liv. Dina vänner, din familj, din släkt eller till och med ett husdjur kan ge dig kärlek, trygghet och meningsfullhet. Kom ihåg att vårda de relationerna som ger dig mer energi än dom tar. Relationer som får dig att må bra. Det är bättre att satsa på dom än såna som får dig att må dåligt.
Kram,
Rosanna