Hjälp snälla snabbt!!
27.05.2016
Jag har varit tsm med en jätte fin kille som jag var jätte förälskad i! Men vi gjord salut av några anledningar o jag var ganska arg på han pga anledningarna.. Iaf, idag var det disco (1 vecka efter vi gjorde slut) så var han jätte mycket med en tjej och han gick fram till min kompis o frågade henne ifall jag fortfarande var arg på henne, o då mitt i sllt så sa han " du vet hon där borta, jag ska fråga ifall hon vill bli tsm med mig!!!" O sen kollade han på mig igen o gick. Och för 2 dagar sen sä sä ham till mina kompisar att han älskade mig fortfarande o att han ångrar sig o vill ha tillbaka mig, men nu så bara gick han till nästa person?! Iaf, han frågade o hon så nej men kanske ifall de lär känna varandra mer... O när jag såg dem vara med varandra o sånt så kände jag känslorna i mig o jag blev ganska avundsjuk o arg på samma gång...
O nu hade han även skickat till min kompis " hon som jag frågade chans på ska bli min!!!" O sånt, o det gör mig mer svartsjuk o jag blir ledsen...
Nu ångrar jag mig allting som hände mellan han o mig o jag vill ha han tillbaka... Jag har känslor igen o jag mår skit över att han bete sig lite som en player o går till nästa... Hjälp
Ankan

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.05.2016
Hej Ankan!
Äschdå, ledsamt att han gör på det där viset mot dig! Fast det hann kanske ändra under helgen, kanske något nytt hänt mellan er? Ibland kan ju allt förändras på bara någon sekund, av att någon säger eller gör något nytt. I så fall, skriv gärna in och berätta mera, men just nu svarar vi på det som du skrev på fredanatt.
Nu gissar jag att den här killen inte är speciellt gammal eller erfaren av att ha haft en massa kärleksrelationer förr? Då är det lätt att man kör nybörjarstilen, gör de klassiska misstagen eller försöker med de mest grundläggande knepen för att lyckas i kärlekslivet. Att försöka få sitt ex svartsjuk genom att hålla på med andra tjejer är just ett sådant exempel. Verkligen inte moget (men det finns vuxna människor som fortfarande kör med den stilen också). Och ibland funkar det ju faktiskt, även om det är långt ifrån alltid, så det är nog att ta en risk. Reaktionen kunde ju lika gärna vara att man tänker att han på riktigt glömt och gått vidare eller att han aldrig var något värt och aldrig kände något äkta eftersom han tog nästa så där lätt.
Det låter som att han körde det här svartsjukeknepet med dig, annars skulle han inte så där demonstrativt ha berättat för din kompis vad som var på gång (klart han fattar att hon skulle berätta för dig). Så den här gången kanske det funkade på dig. Frågan du då borde ställa dig själv är om du vill ha honom tillbaka bara så att ingen annan ska få honom? Är det verkligen kärlek eller är det någon annan känsla?
För minns att anledningarna till att ni gjorde slut ju inte kommer att försvinna, bara för att han fått dig svartsjuk - till på köpet. Problemen finns fortfarande kvar, men nu (om ni skulle bli ihop igen) så skulle du dessutom oroa dig hela tiden om han egentligen är intresserad av eller har på gång med någon annan. Kan ni ens lösa problemen mellan er? Är det någon kompromiss ni borde göra för att det ska funka mellan er, något utvecklingssteg någon av er borde ta, något någon av er borde sluta med... Är du fortfarande arg på honom (eller skulle bli arg igen)? Kan det till och med vara så att ni egentligen inte passar ihop? Oddsen att det ska fungera på andra eller tredje försöket är alltid rätt så dåliga, eftersom det vanliga är att man inte kan lösa problemen i alla fall.
Ifall inget hänt sedan förra veckan, så kanske du kan låta det hela vara? Ta en paus från honom? Känna efter vad du egentligen känner för honom. Eventuellt kan det lyckas om ett tag igen, eftersom ni båda två utvecklas och lär er hela tiden. Ingen av er är densamma om några månader längre, kanske kan det funka bättre då, vem vet? Och även om du fortfarande har känslor för honom och vill ha honom tillbaka, så lönar det sig att "sova på saken" och inte reagera direkt. Hinner man känna och tänka efter, så gör man oftast vettigare beslut för sig själv.
Vi håller tummarna att allt går bra! Hälsar ungdomsinformatören Liselott