Hjälp, vad ska jag göra?
09.11.2014
Hej,
Jag har väldigt länge funderat över mitt och min pojkväns förhållande. Jag har märkt att vi har båda förändrats väldigt mycket, och vi är nu typ mera som bästa vänner än som älskare, även om vi älskar varandra dock. Men vi har pratat om det och vi håller båda med om att vi kanske har växt ifrån varandra, men det är oftast när vi är lite i kadusan, å sen morgonen efter så talar vi inte om det mer... Jag vet att jag talade rakt från hjärtat, men var hans prat bara alkoholens tankar??
Jag vet inte om jag vill vara tillsammans med honom längre, eftersom jag känner att förhållandet håller mig tillbaka i livet. Men jag vågar helt enkelt inte göra slut, för jag har så jävla mycket att förlora på det!
1. Vi bor tillsammans, och om vi gjorde slut så skulle jag bli ensam kvar i lägenheten och det har kag inte råd med!! Det är min största rädsla..
2. Jag älskar honom verkligen och är rädd att förlora honom ur mitt liv. Jag är rädd att han inte längre skulle vilja träffa, prata med mig mer.
3. Jag skulle bli så jävla ensam, för han är den jag tillbringar största delen av mitt liv med just nu.
And the list goes on...
Jag är helt emotionellt uttömd, totalt förvirrad... Sover dåligt, orkar inget och känner ofta ångest. Vad ska jag göra? Hur ska jag göra? Hur vet jag? Vad är bäst? Hur gör jag om jag blir kvar med lägenheten och inte kan betala men heller inte kan flytta? HJÄLP! förvirrad ung kvinna
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.11.2014
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tack för din fråga!
Att göra slut, bryta upp från ett långt förhållande är alltid stressande och svårt, man hoppar sk in i något nytt. De här känslorna tror jag att alla går igenom när man bryter upp från något som man är van med. Ni borde ju diskutera ert förhållande med varandra och nyktert. Förhållanden brukar kräva jobb för att de ska lyckas. Alla förhållanden har upp och nerför perioder, man ser sällan folk som är nykära och galet kära 24/7. Ni kan ju fundera på om ni har samma mål i livet, om ni vill samma saker, vilka era intressen är, vad är ni beredda att kompromissa om er krav för att ert förhållande ska fungera och vilka känslor ni har för varandra. En öppen dialog mellan er hjälper er båda att bestämma er vart ni är på väg med ert förhållande samt skapar också förutsättningar till det att ni kan förbli vänner fast ert kärleksförhållande tar slut. Du undrar om lägenheten vad det blir av det. Om ni bestämmer er att skiljas så lönar det sig för dig kanske att söka en billigare lägenhet på samma område. Du ska också ta kontakt med Kela om bostadsbidrag. Ifall ni har nu bostadsbidrag så förändras ju summa eftersom du bor ju ensam. Har du någon kompis som skulle kunna flytta in och dela hyran med dig? Ta hand om dig!
Trevlig höst!
Tiina Palonen, ungdomsinformatör / www.reimari.info