Hjälpa min kompis
24.04.2017
Hej, nu är det så att både jag och min bästa kompis är kära i varsin tjej. Dessa två tjejer är också kompisar. Nu skulle jag vilja hjälpa min kompis och peppa honom så att han frågar chans på tjejen han gillar. Jag vet vem han gillar och han vet vem jag gillar. Vad är det bästa jag kan göra för att peppa min kompis så at han "får till det" med den här tjejen? Jag har också en annan fråga: Jag brukar inte byta kläder varje dag, utan jag kan nog ha kläderna två dagar i rad. Borde jag byta varje dag för att vara fräsch ifall jag får till det med min tjej? Vill bara hjälpa till

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2017
Hej.
Jag antar att ni kanske känner tjejerna, och att ni kanske går i samma skola? Det bästa du kan göra är antagligen just att peppa honom att fråga chans på henne, men själva frågandet måste ju ändå komma från honom. Men det är alltid känsligt med att fråga chans på någon, det är en stor sak att fråga nån om den vill vara tillsammans. Kanske ni kunde börja med att hänga ihop alla fyra, skicka meddelande till tjejerna och fråga om de vill hänga med på någonting nån kväll. Sen då ni har lärt känna varandra bättre så är det kanske lättare att ta steget att fråga, och då har man ju kanske fått en uppfattning om känslorna kan vara besvarade.
Om dina kläder inte är smutsiga, eller du har svettats väldigt mycket så tycker jag att det är helt okej att inte byta kläder varje dag. Människor brukar sist och slutligen sällan tänka så väldigt mycket på vad andra har på sig, förutsatt att man inte har samma kläder precis varje dag. Jag tycker inte att det är ofräscht bara för att man har samma kläder två dagar i rad.
Lycka till!
Kram
Tessi