Hjärtekrossad 4
28.05.2017
Hej, de är jag som skrivit frågorna "hjärtekrossad", situationen har ändrats då jag har börjat träffa en ny kille, jag vet att de bara är tre veckor sen jag blev dumpad, men de måste väll inte ha gått en viss tid? Eller? Jag tycker verkligen om honom, och jag hoppas han tycker om mig med, men de är väldigt oklart om han gör de. Han ger mig ganska mycket blandade singnaler, han har aldrig varit i ett förhållande medans jag har varit i två, och jag tror han är rädd för de oxå. Hursomhelst skulle jag bli väldigt ledsen om de visar sig att han inte tycker om mig tillbaka. Men nu har mitt ex ringt min kompis och frågat om jag träffar någon, och han sa att om jag gjorde de så vill han aldrig ha med mig att göra igen. Blir såklart jätte ledsen av att höra de här, han tror att jag aldrig har varit kär i honom eftersom att jag kommer över honom så pass snabbt. Att jag är så respekt lös och att allt är fejk. Han funderar på att höra av sig till mig och konfrontera mig, och vet inte alls vad jag ska säga, ska jag säga sanningen och aldrig mer få träffa honom? Eller ska jag ljuga och hoppas att de inte kommer fram? Är de jag som gjort fel eller borde han inte lägga sig i?
Börjar verkligen tveka på mig själv och vet inte alls om de är jag som är dum i huvudet pga detta.
H

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.05.2017
Hej!
Det verkar vara turbulent i ditt kärleksliv just nu, och kanske det vore skäl att du påminde dig själv om att man kanske inte gör de smartaste eller mest långsiktiga beslut när känslorna blåser runt som en tornado. Samtidigt är det ju bara så nu som då i livet, att det både händer mycket och känns mycket under en kort tid, så det är svårt att veta om man bara borde go with it eller stanna upp och tänka och känna efter lite först.
Om vi funderar lite på den nye killen först: kanske är det så att ni kommer in i den här relationen från två helt olika håll och därför kan man gissa att ni både har helt olika förväntningar på varandra, olika saker som "distraherar" er och olika utgångslägen för känslorna. Säg att han är osäker, oerfaren och smårädd att inleda något allvarligt med dig, och säg att han kanske började som något slags re-bound eller plåster på såren för dig, så behöver det ändå inte vara så i framtiden. Så länge ni talar med varandra om vad ni känner och var ni står, vad ni vill och behöver och drömmer om, så har ni all chans i världen att få en bra relation som kan växa sig stark.
Att dock forstättningsvis ha något oavslutat med ett ex brukar vara giftigt för nya relationer, oavsett om det är man själv som har känslor kvar, gräl är ännu ouppklarade eller man reagerar på exets reaktion på att man hittat en ny. I er situation verkar ditt ex´s reaktion på att du träffat någon ny verkligen ha skakat om dig igen - men han har ju egentligen ingen rätt att ha åsikter om vad du gör längre. Han gjorde slut, och därmed borde ju nog alla hans rätt att kräva tex speciella beteenden eller trohet av dig ha slutat. Inte kan han ju gå omkring och tolka ditt beteende baklänges i all oändlighet heller, alltså vad du gör nu betyder inte att något du gjorde då skulle ha haft en annan innebörd. I mina öron låter det inte helt sunt att han nu tror att du fejkade eller överdrev, vilket får mig att gissa att er relation inte var helt sund i slutet. Jag tror att han vill tolka in det allra värsta möjliga nu, eftersom det kanske rättfärdigar hans beslut att göra slut. Om du inte var så kär i honom - eftersom du går vidare så snabbt - så behöver han väl inte ha så dåligt samvete för att han sårade dig heller. Plus att det inte är helt omöjligt att han på något plan nog ville ha dig lite kvar på kroken, eftersom han verkar ha blivit svartsjuk i alla fall. Kanske han samtidigt smickrades av att du blev så förtvivlad när han gjorde slut, och nu söker bekräftelse att han nog ändå betydde/betyder något? Eller kanske insåg han vad han förlorat först när någon annan vill ha det?
Men han har som sagt inget att göra med ditt liv nu. Varför du började träffa någon ny har bara du att göra med, och det finns ju fler tänkbara förklaringar än svag förälskelse för exet eller re-bound, exempelvis att tillfällen till kärlek kan ju komma ganska slumpmässigt in i ens liv. Re-bound har en ful klang, men det handlar också om att vilja älska, vilja ha sällskap i en meningsfull relation, vilja dela livet med någon och vilja gå framåt istället för att stampa på stället eller längta tillbaka till det som var. Så länge det faktiskt är det du vill göra, inte bara tar första bästa för att slippa vara ensam eller för att hämnas på exet, så behöver inte det att man snabbt hittat någon efteråt betyda något negativt. Om du däremot vill konfrontera ditt ex och reda ut eventuella oklarheter ännu, eller om du tror att det bara blir värre av det eller om du vill sätta punkt för exet och gå vidare, det vet bara du. Men för den nya killens skull borde du säkert ta ett beslut ganska snart, för att det inte ska förgifta er.
Lycka till!
Hälsar Liselott