Hjärtekrossad
21.08.2021
Hej decibel!
Mitt problem är att det känns som mitt hjärta ”aldri blir helt”.
För två år sedan träffade jag en person som jag inte då märkte att han skjlle börja betyda otroligt mycket för mig. I studen märkte jag av hans intresse för mig men jag hade inte ett lika stort så skämtade bort allt. Det var alltså aldri seriöst. Vi träffades bara på fester och skickade meddelanden. En dag så tjaffsade vi å han sa tillslut att vi aldri kommer bli ngt.
Det var då ja insåg mitt stora misstag. Ja grät, fixk panikattacker, började på ett självskadebeteende, allt för en pojke som ja knappt visste ngt om. Ja försökte få honom förstå att jag fortfarande ville ha honom men han förnekade mig hela tiden.
Det har gått 2 år sedan detta hände å vi har fortfarande kontakt men bara på snapchat så vi skickar kanske några bilder om dagen. Under de två åren som gott har jag fortfarande haft hopp, och mina känslor är fortfarande starka för honom.
Han har varit med andra tiden efter mig men jag har inte kunnat för det känns som om att då är det verkligen inget hopp kvar… nu har även han och en av mina bästa vänner hittat ett intresse för varandra, jag och min bästa vän har inte kontakt längre, ända hon sagt till mig om honom har varit att jag ska släppa honom..
Så, min fråga är om ni har något tips om vad jag ska göra.. vill fortfarande så mycket ha honom kvar i mitt liv. Lessen tjej

Ungdomsinformatör Kix svarar
27.08.2021
Hej fina du!
Ledsen att höra att du bär på hjärtesorg just nu. Det är aldrig lätt, oavsett vilken ålder man är i, och det enda som egentligen kan läka det är tiden. Det låter som en kliché (eller jaa, det ÄR en kliché), men det är det för en orsak. Man kan känna sån oerhörd smärta medan man befinner sig i den situationen, men med tidens avstånd börjar man se saker på ett annat sätt. Det är en form av sorgearbete och det får ta sin tid. MEN under tiden, och för att snabba på processen, så vill jag att du ska försöka ta hand om dig själv i den mån du kan <3 Försök att inte straffa dig själv för nåt, du har inte gjort nåt fel, du gjorde bara det bästa du kunde i stunden utgående från den information du hade då. Sen så gick det ändå på ett annat sätt än vad du ville, och det var synd, men livet är väldigt oberäkneligt, och det bästa man kan göra är att försöka lära sig vartefter så att man kan göra bättre val senare om man kommer i en liknande situation igen.
Det viktiga är att du inte isolerar dig och stänger in dig. Sluta inte träffa kompisar, sluta inte ha kul och sluta inte tro på kärleken. Du kommer möta nya intressanta människor, fast det låter otroligt just nu. Fortsätt ta en dag i taget och försök att göra det du kan för att du själv ska må bra just nu.
Jag hoppas du har slutat skada dig själv? Om inte, så vill jag jättegärna att du skriver in en fråga om det skilt, så kan jag ge dig lite råd angående det. Det är nämligen ett ämne som är mig nära hjärtat. Att skada sig själv kan lätt leda till ett sorts beroende, så om du inte har slutat ännu så försök sträva efter att sluta medan du ännu kan. Ärren det lämnar är inte värt det, och du själv är också värd bättre. Försök hitta andra sätt att få ut dina känslor! Typ skrika in i kudden, riva sönder papper, rita eller måla, fara ut och springa eller gå på gym, lyssna på arg eller ledsen musik, skriva av dig, och så vidare.
Usch vad jobbigt det måste kännas att din vän börjat nån grej med killen. Men vet du vad – se det som ett tecken att det är dags även för dig att gå vidare. Du kan ha kvar killen i ditt liv om du vill som vän och snappa lite med honom nu som då, men det finns fler där ute, och garanterat någon som gärna vill besvara all den kärlek som du håller inom dig och är redo att ge! Så slösa den inte på någon som inte visar uppskattning för den. Hitta någon som uppskattar dig lika mycket som du uppskattar hen! Tills vidare, försök lägg den kärlek och uppskattning som du är kapabel till PÅ DIG SJÄLV. <3 Du är person nummer ett i ditt liv!
Ifall du vill läsa mera så har vi på Decibel sammanställt en text om hur man kommer över någon, den kan du kolla in HÄR.
Jag hoppas du börjar må bättre snart. Om inte, så rekommenderar jag att du går och pratar med någon professionell om saken, exempelvis om ångesten du känner. Man ska inte behöva gå och bära runt på tunga känslor ensam! Och du får som sagt gärna skriva in hit igen också.
Många kramar, Kix