Hmm...?
18.03.2014
Just nu är det så att jag har på G med en kille som är 4 år äldre än mig. I sig är det ej så stor skillnad med tanke på att jag är 18, fast jag bor hemma ännu och har inte fast jobb medan han då har de, sj går jag ännu i gymmasiet. Vi är iallafall så som det verkar nu ganska lika, fast vi håller ju på att känna varandra bättre just nu (vi känner varandra lite från förr, vi hadde en oseriös "sommarromans" i sommras). De stör mig att jag ännu bor hemma, eftersom jag vill ha detta mera för mig själv i lugn och ro och skulle inte vilja höra någo extra kommentarer av mina föräldrar eller någon annan. Har dock sakt till mamma att jag träffar någon, och att jag vill ha detta för mig själv och hon kunde acceptera det( sa nog inte någo extra detaljer förutom att han är från samma stad, har nog oftast kunna säga öppet om jag träffar någon men nu vill ja på nå vis hålla det för mig själv). Till pappa har jag svårt att prata om sånthär, eftersom han sa tidigare när det tog slut med mitt x (för ca.1 år sen) som var 3 år äldre än mig, att jag borde vara med någon i min egen ålder. Sj tycker jag det beror på själva personen vem man är med, och har inte bara råkat träffa någon i min egen ålder som det har kännts bra med. Hade på g förr med en som var 1 1/2 år yngre än mig men det funkade ju inte hlr. Dock vet jag också att ålderskillnad kan påverka, och med mitt x som var 3 år äldre än mig så tog det dels också slut då våra livssituationer var väldigt olika( var 15 när vi träffades och var ihop i 1 1/2 år), men nu är ju saker rätt annorlunda, han ja har på G med har gått milin etc. Och jag har inte lika begränsat vart jag slipper in på för ställen och så. Inte för att föräldrarelationen ändras med ett nafs när man blivit 18, vill ju också kunna ha en bra relation med dom fast jag har mera ansvar och tekniskt sätt mer eget privatliv också.
Har no talat om kuratorn om detta och hon tycker lika som jag att jag skall si hur de går och introducerar honom til mina föräldrar om och när jag känner för det. Har ju ännu bara på G med honom, fast han sa att han har tänkt nog att vi skall bli ihop nångång, fast vi skall nog ta det lugnt och sir hur de går och så. Svårt att säga om jag dessutom är nykär, kan de bli svårare när man blir lite äldre? Dels kan de no vara då ja funderar på dessa saker, men också för att man ännu funderar om man passar ihop och om det riktigt "klickar till" tillslut. Nog för att vi har haft det rätt bra när vi träffas, och jag vill och är ändå intresserad av honom fast jag inte har så starka känslor än. Tror också det kan bero lite på att det tog rätt så hårt på mig när det tog slut med mitt x för att de tog slut som blixten från klar himmel...
Fast jag trivs nog att vara med denna kille och kan vara mig sj med honom.
Men vad jag vill komma fram till så hur verkar denna situation riktigt och hur kan jag tala med föräldrerna sen om jag gör det, att om de kan acceptera detta? Svårt att säga ofc, men lite tips och råd skulle vara bra.
Hoppas ni svarar snart och tack för en himmelens bra sida!:) F18

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
21.03.2014
Hej F18!
Först: tack för berömmet :D <3
Sedan till ditt "problem". För se, å ena sidan skulle säkert vissa säga att "jamen det där är väl inget problem, du är ju myndig och får göra som du vill" men å andra sidan så funderar du mycket över det här. Det låter på din text som att du uppfattar åldersskillnaden som ett problem. Eller är det i relation till andra - till dina föräldrar framförallt?
Det är ju ändå så, att fastän hur mycket vi än tycker sådär i allmänhet att kärlek är en personlig, intim och framförallt enskild sak mellan två personer och inga andras åsikter borde påverka, så är det inte så i praktiken. Vi hör på andra, vi bryr oss om vad andra tycker och vi har förtroende för de som känner oss. Och utan att ta hänsyn till andras erfarenheter och tankar så skulle vi inte klara oss så långt här i livet. Vi skulle vara tvungna att göra alla misstag själva och klara av alla våra konflikter själva. Så människan är nog ändå programmerad att bry sig om vad de närmaste tycker och tänker. Och faktum är ju att de ändå oftast är de som känner oss bäst - i vissa saker bättre än vad vi själva gör. Just för att vi kanske råkar vara lite "förblindade" av förälskelse-hormoner eller lite lockade av det förbjudna eller påverkade av vår egen ensamhet eller kåthet eller nyfikenhet på kärlek...
Fast å andra sidan är ingen av våra nära ändå totalt opåverkade av SINA egna åsikter, erfarenheter, viljor och behov. Så tex en förälder kan vara bland annat överbeskyddande, ha egna negativa erfarenheter av åldersskillnader, tro det värsta om allt (vilket föräldrar ofta gör för att de är rädda för alla "skräckhistorier" de hört), känna eventuella pojkvänner som en konkurrent om barnets tid, känna sig utestängda ur och maktlösa i det uppväxande barnets liv, vilja det bästa för barnet (enligt sin egen inställning till livet)...Även kompisar har sina "hidden agendas", hur goda vänner de än försöker vara (tex avundsjuka, rädd för att du bara ska hänga med honom och lämna dem vind för våg...). Kanske är det i sådana här fall just tex vi och kuratorn som inte har någon egen vinning och inga egna baktankar med att råda dig hitåt eller ditåt? ;)
Å en tredje sida, så är ju just kärlek något man så gärna ofta vill tala med andra om. För att kärleken alltid är så oviss - man har ju inga garantier för att det kommer att gå bra eller hålla. Ibland nästan törstar man efter andras åsikter, typ "vad tror du, har vi en chans, borde jag satsa på honom?" Och så en fjärde sida: man måste ju förr eller senare ta sina egna beslut och välja väg i livet för sig själv. Ingen annan kan ju bestämma åt en hur man borde göra, vem man borde vara tillsammans med eller inte. Man kan inte alltid bara lyssna på andras åsikter heller, ibland måste man chansa.
Som du skrev, så har inget "hänt" med den här killen ännu, ni är inte direkt ihop, ni har inte lovat varandra något och ni har inte startat ett gemensamt liv. Men du funderar mycket på huruvida du borde välja honom eller inte. Det första man kommer att tänka på då är huruvida dina känslor för honom faktiskt är tillräckligt starka för att du alls borde bli ihop med honom. Men så svartvit är världen kanske inte heller? Dels kan ju känslor växa och förstärkas med tiden - alla förälskelser drabbar en inte alls som en blixt från klar himmel. Dels så kan det ju hända att du håller på med en riktig klassiker just nu: att du hittar på ursäkter för att slippa involvera och engagera dig. Kärlek kan skrämma lite, speciellt om man nu har lite dåliga erfarenheter från förr och ifall man nu inte har självkänsla hård som en klippa. Kärlek innebär inte bara möjligheten till himlastormande lycka, utan också en massa jobb och sedan eventuellt ett krossat hjärta. Är man villig att investera av sig själv i den här människan, ägna av sin tid åt honom och ta chansen/riskera allt som ett förhållande eventuellt kan föra med sig? Vi har faktiskt riktigt nyligen skrivit ett blogginlägg om just den här rädslan i vår blogg (decibelfi.wordpress.com), så när du läst klart här gå gärna dit och läs mera (http://decibelfi.wordpress.com/2014/03/17/och-sa-levde-de-lyckliga-i-alla-sina-dagar/). Det är hursomhelst bara du som kan veta ifall det här kan vara en orsak till dina tvivel.
Ska vi absolut ge ett råd, så håller vi nog med kuratorn: vänta och se. Se, ofta har man av någon underlig anledning så himla bråttom in i förhållanden. Det kan kännas som om man är tvungen att besluta sig för om man ska satsa eller inte, tvungen att veta vad man känner (och till och med sätta in känslorna på något slags skala för att se om de är starka nog) och tvungen att liksom bekräfta förhållandet. Att bli ihop med någon är ju i praktiken som ett löfte till varandra (och till omvärlden) om att okej, nu satsar vi på varandra och bara på varandra och försöker få en framtid ihop. Så sällan hinner relationer riktigt utvecklas ifred, sällan hinner man faktiskt lära känna personen ifråga ordentligt innan man går och lovar något, innan man "väljer". Men lika illa för förhållandet som det ofta är att hoppa i säng med varandra första kvällen, lika illa kan det vara för förhållandet att bli ihop under första kvällen - för att förenkla liknelsen här. För att man inte känner varandra och lite "köper grisen i säcken". Vissa gånger går det riktigt bra ändå, men ofta så tar nog förhållandet slut förr eller senare pga bristande förtroende och tillit. Så ta den tid du behöver för att lära känna honom först, känna efter hur dina känslor utvecklas, fundera hur ni känns "med andras ögon" och enligt dina egna behov. Ni måste inte bli ihop exakt just nu. Låt det ta tid.
Lite fler tankar, tips och fakta hittar du garanterat också på våra sidor om Parförhållandet! Om inte annat så får du bra info att stoppa bakom örat till en annan dag, ett annat förhållande ;)
Lycka till, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna