Hobby o kärlek?
16.10.2023
Kan man bygga en relation på att man har ett behov av att vilja ha någon att dela sin hobby med? Har ålder någon inverkan? Jag har träffat en person som håller på med samma hobby som mig o jag börjar tycka om honom. Fundersam
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
18.10.2023
Hej!
Det går absolut att grunda en relation på att man delar ett intresse. Det är faktiskt väldigt vanligt att det går till på det sättet och det lägger grunden för ett riktigt bra och roligt förhållande. De allra flesta förhållanden har sin början i att man befinner sig i ett gemensamt sammanhang. T.ex. att man jobbar på samma arbetsplats, går i samma skola, har en gemensam bobby, gemensamma vänner eller kanske man bara bor nära varandra. Det är ofta så som folk träffar sin partner.
Det är inte alls ovanligt eller fel att känna ett behov av att dela sin hobby med en partner. Alla som söker kärlek och parförhållanden har lite olika preferenser. För vissa är det viktigaste att man har samma värderingar som sin partner och där kanske olika hobbyer inte spelar någon roll. Andra söker en partner med samma livsmål eller med samma ekonomiska tänk. Så det är absolut inte fel att söka en partner utgående från en gemensam hobby.
Ålder kan såklart ha betydelse för hur bra förutsättningar en relation har. Om man är på väldigt olika mognadsnivå och i väldigt olika livsskeden kan det sätta käppar i hjulen för en relation. Den åldersskillnaden du nämner i hemliga rutan ser jag dock inte alls som ett problem. Så i ditt fall tror jag inte att du behöver oroa dig för den saken.
Jag anser att du lugnt kan satsa på att utforska vart den här relationen kan leda och jag ser er gemensamma hobby som en bra grund för att lära känna varandra bättre. Lycka till!
Kram,
Rosanna