Hon lovade att aldrig lämna mig
29.08.2016
Hej igen Anton här, det har nu gått över en vecka sen mitt livs kärlek lämnade mig och jag mår så dålit att de är hemst. Hon var mitt allt och jag älskar hon massor...ja vet inte va jag ska göra. Hur ska ja komma över henne? För de känns som det aldrig går
Tack!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.08.2016
Hej, kära Anton. Det gör mig ont att det gick sådär :( Jag vet hur eländigt det känns när man blir övergiven av den man älskar mest i hela världen. Man mår så dåligt att man tror man ska gå under. Man ser ingen ljusning och allt känns svart och trist. Man tänker att man för evigt kommer att känna på samma sätt. Men det går faktiskt över, med tiden. Det händer inte på en vecka eller ens en månad, det kan ta länge men med tiden så börjar det göra mindre ont. Faktiskt helt sant. Men tills man kommer dit är det så otroligt jobbigt, jag vet det <3
Ju mera någon betytt för en ju längre tid tar det att komma över hen.
Vi har skrivit en massa fina tips och råd på vad man kan göra och hur man kan lindra sin smärta, du hittar dem HÄR. Vi har också en massa sidor om när ens partner gör slut, läs dem också, du hittar dem HÄR.
Nu vet jag inte hur länge ni varit tillsammans, men om man släppt in någon på djupet av sitt hjärta så gör det ont, jätte ont att släppa taget. Det är ett sorgearbete i sig lite som när man mister någon via sjukdom eller genom en olycka. När man mister en människa som stått en nära så gör det ont, och det ska det få göra också. Låt det få ta den tid det tar, det finns inget rätt eller fel i sörjande. Kan hända att hon för evigt kommer att finnas i ditt hjärta, fast det helt säkert kommer andra och mycket möjligt kommer du att älska kanske ännu mera någon annan någon gång. Men låt ändå minnet av denna tjej få finnas kvar i ditt hjärta, låt henne få ha en liten plats där. Som ett vackert minne. Allt vi är med om, alla upplevelser vi har under våra liv formar oss och gör oss till de människor vi är. Låt inte detta bli något bedrövligt och sorgligt utan försök göra det till ett fint minne och var glad över att du har fått uppleva allt detta med henne. Men tänk också att hon inte är den enda och inte heller den sista tjejen i världen.
Det låter banalt och okänsligt, men jag vet att du helt säkert kommer att bli kär igen i någon annan. För att samla kraft att orka vidare är det bra att koncentrera sig på att göra sånt man gillar och sånt man får energi av. Kanske du inte hunnit umgås så mycket med dina kompisar när ni varit tillsammans? Försök ta upp det igen, kanske det ordnas nåt passligt evenemang som ni kan fara på med killarna, typ nån match eller actionfilm på bio eller nåt sånt. Vad brukade du göra innan ni blev ihop, vad gjorde dig glad då? Försök hitta tillbaka till glädjen i livet. Den finns där men den är lite undangömd just nu, leta fram den igen.
Men akta dig för att kasta dig in i något nytt förhållande nu huxflux, eller att du får tankar på hämnd och börjar råhångla med någon annan mitt framför ögonen på ditt ex. Sånt är bara onödigt och för aldrig något bra med sig. Visa att du kan säga hej till henne och att hon vågar komma och prata med dig fast ni inte är tillsammans längre. Ni har helt säkert hunnit bli väldigt goda vänner också under er tid tillsammans. Kanske går det att ni kan vara vänner ännu. Men det ska du känna efter ordentligt och inte göra något som inte känns bra. Känns det jobbigt att umgås med henne som vän så håll lite distans en tid. Men visa ändå att du inte är arg eller gråter eller klänger om hon vill prata med dig. Man vinner i alla lägen på att vara hygglig.
Jag vill ännu upprepa att du ska låta allt ha sin tid. Låt sorgen komma ut ordentligt, gå undan där du kan gråta ut ordentligt i fred och ro. Slå omkring dig , skrik vad som helst som gör att det känns lättare, men du ska ju såklart inte skada varken dig själv eller någon annan. Sen är det bara tiden som kan ge lindring, det finns inget annat. Det finns ingen knapp som man kan trycka på för att stänga av sina känslor.
Många varma kramar till dig <3 <3 <3
Ungdomsinformatören Sanna