Hopplöst förelskad ♥ men...
19.11.2016
Hej! Nu är det såhär att jag har träffat en kille via nätet(Vi har ringt varann och vi vet hur båda ser ut) det var inte meningen att det skulle bli seriöst eller nåt i det hållet.. Eftersom han bor i canada. Men rätt som det var blev jag kär i honom. Vi är inte ihop eller nåt sånt utan vi vet inte vad vi ska kalla vår relation med varandra. Jag är så hopplöst förelskad att jag kan göra vad som hellst för honom. Men jag bara kan inte berätta för honom, tänk om jag förstör vår relation med varan, gör så att det blir så "awkward" art via aldrig pratar mer. Set skulle jag inte klara av, jag skulle bli förkråssad. Vad ska jag ta mig till?!? Orolig

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
24.11.2016
Hej!
Jag ser många problem här. Det första jag tänker på är att även om ni har pratat i telefon så kan du inte vara helt hundra säker på vem han är, det är det jobbiga med att träffa någon via nätet, och sedan dessutom att ni bor så väldigt långt bort från varandra. Det andra jag tänker på är att det verkar som att det kanske är stor åldersskillnad mellan er två och att ni är ganska olika på andra sätt också. Och det kan jag förstå att känns spännande och nytt, vilket kanske har gjort att du har blivit så kär i honom.
Jag vet för lite detaljer för att kunna råda dig hur du ska göra i den här situationen. Jag undrar om du har tänkt på hur ni skulle gå vidare ifall du berättade för honom hur du känner och ni blev ihop? Det skulle åtminstone vara ganska komplicerat att försöka träffas. Jag tänker också på att du ännu är ganska ung och du har hela livet på dig att hitta någon du älskar oberoende om det är den här killen eller någon annan. Känner han likadant för dig? Umgås han på samma sätt med andra via nätet? Varför tror du att det skulle förstöra er relation om du berättade vad du känner?
Det kommer att hända så mycket i ditt liv ännu även om det kanske känns som att han är den enda för dig just nu. Om du skulle börja med att fundera på de här frågorna. Visst är det många som hittar kärleken på nätet men det finns ganska många faktorer i ert förhållande som troligtvis kommer att göra det svårt för er, är det värt att lägga all den tid och energi som krävs för att det kanske skulle fungera? Ta reda på hur han känner, och är kärleken besvarad så är min personliga åsikt den att ni håller ert förhållande via nätet åtminstone tills du blivit myndig. Kom ihåg att inte skicka naken bilder på dig själv eller göra något liknande på webcam om du inte vill riskera att det läcker ut så att alla kan se det, som till exempel dina föräldrar och mor- och farföräldrar. Även om det känns som att du kan lita på honom nu så vet du inte vad som händer med bilderna ifall ni slutar att umgås.
Vem vet, kanske fungerar det hur bra som helst och kanske är han verkligen den du tror att han är, det är svårt att veta. Men att vara ovetande och hopplöst förälskad är väldigt tungt, så låt det inte gå allt för länge innan du bestämmer hur du ska göra. Är det så att kärleken inte är besvarad från hans sida så skulle jag självmant avsluta relationen. Om det känns tungt att fortsätta med den som den är nu så skulle det nog vara oerhört jobbigt att fortsätta med den efter att man vet att den ena inte känner samma sak som den andra.
Du måste bestämma själv hur du gör. Hoppas det här väckte tankar och insikter hos dig, hör gärna av dig om hur det går! Lycka till!
Kram/Sessi