Hur?
23.08.2015
Hej! hur säger man till någon att man tycker om/kär i henne. jag går i nian ock hon i sjuan. vi har alldrig talat med varandra men vi ser varandra nästan varje dag... när jag ser henne så ljuser jag upp i hela kroppen och får fjärillar i magen... så nu är problemet hur frågar man chans på henne eller frågar ut henne. jag är ganska blyg av mej så det är ett problem ochså. men skulle helst inte vara skoltid baam

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.08.2015
Hej!
Äsch, det är knepigt att vara kär, för ofta betyder det att man samtidigt drabbas av värsta blygheten. Även de mest öppna och sociala typer kan få tunghäfta, kallsvett, hjärnsläpp och inte våga röra en fena. Men tyvärr finns det liksom ingen genväg runt det här, man MÅSTE ta kontakt med den man gillar. Man kan ju inte, som i lågstadiet, skicka kompisen med en lapp där man frågar chans och så ska hon kryssa i ja/nej/kanske, utan man måste åtminstone låta henne veta att man existerar. För vem vet, skulle hon få chansen att lära känna dig lite, så skulle hon kanske bli nyfiken. Och kanske till och med intresserad!
Här på Decibel har vi många långa infosidor med tips på hur man ska ta kontakt, så läs sedan på Förälskad när du läst klart ditt svar här. Men först måste du ju nog få reda på vad hon heter och vem hon är. Känner du namnet på någon av hennes kompisar eller klasskompisar och råkar vara kompis med eller följa den personen på tex Instagram eller Facebook? Då kan du kika igenom den kompisens vänlistor/följare och följer och se ifall du hittar henne där? Skicka sedan en vänförfrågan eller börja följa. Redan det gör henne säkert jättenyfiken på vem du är. Då börjar hon säkert kolla på dig i skolan och då kan du möta hennes blick och le. Så småningom kan du säga hej, gilla någon bild hon laddat upp och till slut kan du kanske skicka åt henne i chatten på något socialt medie? Ett enkelt hej räcker till att börja med. Svarar hon så kan du börja följa alla de tips vi har på infosidorna :)
Pröva med det här först och kom tillbaka hit till Decibel om du behöver fler tips. Minns att du inte kommer någonvart om du inte vågar något alls :) <3 Och låt inte den negativa rösten i skallen tala dig ur det här, hacka på dig eller påstå att du inte har någon chans på henne utan gör ett ärligt försök! Det kan du inte förlora något på! Och ge inte upp för lätt heller - hon kanske är ännu blygare än vad du är!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott