Hur?
11.09.2014
Jag gillar en kille sen februari. Han är den finaste, gulligaste och bästa kille jag nånsin träffat. Den perfekta killen helt enkelt. <3
Han vet att jag gillar honom men verkar inte alls vara intresserad av mig. Typ hela min klass+några till vet att jag gillar honom.
Två timmar varje vecka har vi samma ämne, och då är vi i samma rum.
Jag är väldigt blyg av mig, och skulle aldrig våga gå rakt fram till honom och börja prata. Hur ska jag göra för att väcka hans intresse? Liten

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
18.09.2014
Hej Liten,
Vad härligt att det finns en kille som du gillar, en helt perfekt kille dessutom:) Det är ju alldeles underbart att få känna kärlek och att vara förälskad. Samtidigt som det kan vara hur jobbigt som helst!
För hur ska vi kunna veta vad den andra tycker och tänker egentligen? Att prata med varandra då det finns en massa känslor inblandade är kanske något av det svåraste som finns. Därför att när vi är kära så då är vi också så sårbara. Så rädda att den vi tycker om inte ska tycka samma, så rädda att om vi berättar hur det känns för oss så möts vi av kalla handen. Kanske är det inte blygheten utan rädslan att få ett nej som stoppar oss många gånger? Och ibland kan vi ju få ett nej. Det kan ta en god stund innan man hittar den som är ”rätt”, speciellt om man är ung och ganska ”ny” på det här med pojkvänner och kanske också just håller på och hittar sig själv. Men det finns någon för alla nog, någonstans.
Det bästa vi kan göra är kanske att ta våra egna känslor på allvar, istället för att fundera så mycket på den andras känslor och beteende. Så är vi förälskade och vill mer så får vi ta modet till oss och hitta ett bra sätt att prata med den andra på. Precis som vi inom oss har förmågan att vara förälskade så har vi ju också förmågan att vara modiga!
Så kanske kan du väcka hans intresse genom att ta kontakt. Och försöka lita på att du duger som du är och att det räcker. Så var modig du, säg hej, börja prata och se vart det leder! Fråga fast något om ämnet ni har tillsammans. Ta ett litet första steg så slipper du fortsätta att sätta en hel massa tid och energi på att fundera på hur du ska våga. När du inte längre ”sitter fast” i det så kan du använda din energi till allt möjligt annat istället!
Stort lycka till och en varm kram!
H.Susanna