Hur får man bort ett sugmärke?
20.03.2015
Hej, jag undrar hur man får bort ett sugmärke? Har ett stort sugmärke på halsen som jag skulle måsta få bort! Har ni några bra tips? Abc123

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Kosmetologen Sanna svarar
24.03.2015
Hej!
Tyvärr, det är bara tiden som kan bota ett sugmärke, eller fritsu som det även brukar kallas i Österbotten. Det är som blåmärken, det tar den tid det tar för kroppen att reparera skadan. Sugmärken uppstår då någon suger exempelvis på ens hals så att det blir ett sådant tryck att små blodkärl går sönder under huden. Vi har nog hört ett och annat gammalt husmorsknep för hur man skulle få dem att blekna snabbare, som att stryka tandkräm på, men det finns inga bevis på att något sådant skulle funka. Så smink eller en halsduk eller polotröja är nog enda sätten för att det inte ska synas, tyvärr. Eftersom det är rött, så kan en täckkräm med en lite grön nyans täcka bättre (tex vissa CC-krämer), och sedan vanligt hudfärgat puder på.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och kosmetologen Sanna