Hur får man tjej??
04.03.2017
Hej, jag går nu sista terminen på 9an och aldrig haft ett förhållande med en tjej, inte ens i närheten.
Jag har börjat med en app som heter yellow som är som tinder för ungdomar och där har jag fått ett par matches. Men hur går jag vidare? Jag skickar nån pickup line eller ett hej ibland till vissa och ibland svarar dem med ett hej tbx och då brukar jag fråga vad de gör,och dem frågar mig då.. men sen da? Vad skickar man sen utan att verka som ett weirdo? Och är det en oskriven regel att killen alltid skriver först? Och om jag på nåttsätt lyckas gå vidare, hur blir man ett "par" och hur gör man när man är ihop med någon? HJÄLP mitt liv e bara en röra.. Oerfaren 15åring

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
07.03.2017
Hejsan!
Först: känn absolut ingen stress över att du inte har haft någon flickvän. Jag lovar att största delen av av dina skolkompisar inte heller har haft någon partner även om dom inte säger det. Att få en partner är ingenting som man kan tvinga fram.. Men en stor high five till dig som tagit tag i saken! Bra jobbat så här långt! Och du fick redan några tips i kommentaren här under :).
Personligen tycker jag inte att det måste vara så att det alltid är killen som skriver först. Men av någon anledning så är det faktiskt det som är vanligast. Min teori kring det är att det kanske finns fler killar än tjejer på dejting appar och därför kanske tjejerna har mer att välja bland och inte skickar åt varenda kille som de kunde vara intresserade av. Låter det vettigt?
Till svar på din fråga om vad man kan göra när man har skickat hej åt varandra. När man lär känna en ny människa så brukar man ju oftast ta reda på saker om varandra. Ställ frågor om tjejen du är intresserad av, vad har hon för intressen? vilka ämnen gillar hon i skolan? vad tycker hon om för musik, böcker, filmer, serier? På det sättet brukar man oftast hitta någonting som båda är intresserade av och då går diskussionen vidare ganska enkelt.
Sedan när ni har pratat en stund, kanske inte diskuterar på appen längre utan istället på sociala medier eller till och med fått varandras telefonnummer, så kan du fråga om hon vill träffas. Föreslå inte att ni ska träffas hos någon av er till en början utan ta en offentlig plats som ett café till exempel. Alltid när man träffar någon som man lärt känna via nätet så ska man vara försiktig och då är en plats där det finns andra människor ett säkrare sätt. Du lär märka sedan om tjejen är mer intresserad av dig eller inte, om du är osäker så är enklaste sättet att fråga henne. Man behöver våga ta risker för att komma framåt i relationer och då får du vara beredd på att det finns en möjlighet att hon kanske inte är intresserad. Men det är absolut ingen förlust! Du är bara en erfarenhet rikare!
Var också öppen med att det ju faktiskt kan hända att du hittar en tjej som redan finns i din närhet. Snart ska du kanske börja i en ny skola och där kommer det säkert att finnas en hel del nya intressanta människor som du kan lära känna! Jag kan dock inte berätta för dig direkt hur man gör när man är ett par eftersom det är så olika på personer och alla par gör på sitt sätt som det känns bäst för dem, det gäller för dig och din flickvän att helt enkelt göra sådant som känns bäst för er. Gå in på vår sida om förälskelse och kärlek eller parförhållanden om du vill läsa mer!
Hoppas det här gav svar på dina frågor och lycka till med jakten ;)
Kram! /Sessi