Hur "flirtar" man?
27.01.2014
hejsan decibel!
Har spanat in en pojke i klassen över mig ända sedan jag började högstadiet. Vi har ögonkontakt varje gång vi är i närheten av varandra. Men han är ganska så svårfångad. En gång log han åt mig och lyfte på ögonbrynen, men vet inte riktit om det var åt mig elr hans kompis.. (men vi hade ögonkontakt iaf) så nu undrar jag hur man "flörtar" :) Och tror ni han är intresserad av mig? ^^ Har aldrig sagt ett ord till honom men.. Han är gudomligt snygg!! Japp, tack och hejj för mejj! Väntar på svar! KARM :) blondie

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
03.02.2014
Hej blondie!
Äsch, stört omöjligt att säga. Se, det är nog lite för lite tecken att tolka än så länge. Inte tillräckligt mycket har hänt än för att man skulle kunna gissa ens ditåt vad som rör sig i hans skalle. Till exempel, så kan en person som kikar på en, tar ögonkontakt och ler mot en vara allt från upp-över-öronen-himlastormande-dödskär till en pytteliten smula intresserad. Folk visar intresse på så olika vis - och en person som annars är jätteöppen och social kan plötsligt bli alldeles knäppptyst, dödsblyg och få tunghäfta och hjärnsläpp när personen han/hon gillar kommer i närheten. Därför är det så väldigt svårt att veta ifall han kan tänkas vara intresserad av just dig. Och därför måste du såklart ge honom fler chanser att ge dig olika tecken.
Ja hur gör man det då? Det är kanske lite väl enkelt och spikrakt att säga "Jamen flörta med honom då". För flirt kan vara så otroligt många olika saker och kan göras på femtiotusen olika sätt. Men hela poängen med att flirta med någon är ju ändå att dels visa att man själv nog kanske är lite intresserad och dels att väcka hans intresse. Målet är att få honom att fundera på dig, bli nyfiken på dig, kanske till och med föreställa sig hur det skulle vara om du var hans flickvän. Oftast krävs det att han åtminstone ska få en chans att få kontakt med dig, och gärna också börja lära känna dig lite. Just nu är du kanske bara en söt tjej som han fått ögonkontakt med. Men för att han ska kunna bli intresserad på allvar så behöver han troligen lite mer än så: vem är du under det där söta ansiktet? Hurudan är du som människa?
Och så behöver han gärna få lite uppmuntran också, lite tecken på att DU är tillgänglig och att du åtminstone vet att han existerar. Så börja med klassikerna: möt hans blick igen och håll kvar den, le, säg hej! Säg något om vädret åtminstone - ge det hela en chans att börja! Ibland kan man bara inte sitta på sin rumpa och vänta på att den andra ska ta första steget, för då är det mycket möjligt att hela chansen glider en förbi. Ibland måste man våga, hur nervös och osäker man än är, för annars kanske allt rinner ut i sanden och dör bort. För vem vet vem som kommer att söka ögonkontakt och säga hej åt honom imorgon? Och sannolikheten är då stor att han upptäcker henne istället, eftersom hon visar att hon upptäckt honom! Då blir hon genast mycket mer intressant än du är.
Vi har massor och åter massor av flirttips här på Decibel, kolla tex under Kärlek på infosidorna. Pröva på några av dem!
Vi håller tummarna! :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna