Hur flörtar man med tjejer
18.11.2013
Hej jag undrar hur man flörtar med tjejer jag är väldigt blyg jag har typ inga tjej kompisar och de typ tycker jag e ful hur ska jag bete mig jag spelar typ hela tiden men jag menar no ones perfekt och så duchar jag typ 2 gånger i vecan i bland försöker jag att ducha typ varannan dag jag blir typ callad för smeknamn vill inte gå i detalj men det är inget särskilt men kan det betyda att vissa flickor vill va med mej vill alla flickor ha starka killar eller går får man vara muskolös det är en tjej som jag är väldigt inne i men jag är för blyg för att fråga henne och jag vill inte haman i vänn zonen snälla hjälp mig och så har jag problem med hånglet jag vet inte hur man kysser lägger man typ tungan i den andras mun eller kysser man bara första gången hur vet jag att hon vill kyssa mig? En Blyg Person
Ungdomsledaren Lina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.11.2013
Hej Du Blyga Person!
Först: ursäkta att du fått vänta på svar, här är sådan rusning nu att vi inte vet om vi ska skratta eller gråta. Men nu är det din tur att få svar, hoppas du haft tålamod att vänta! Och hoppas vi förstått allt i din fråga rätt, det var ju inte många punkter eller kommatecken i den ;)
Lugn! Alla är vi nybörjare i början! Även de mest erfarna och utåtriktade killarna i din skola var en gång supernervösa, rädda för att skämma ut sig, hade dåligt självförtroende osv när det gällde tjejer - du råkade bara inte se det. Och du kan tro att de försökte hålla det lika hemligt som du gör nu. Ingen föds som det perfekta pojkväns-materialet, ingen föds som charmör, player eller Stor Älskare, vi ska alla LÄRA oss, allt från hur man flirtar till hur man får ett förhållande att funka. Och alla kommer vi i något skede att könna oss totalt misslyckade, hopplösa och värdelösa. Så nu kan det bara bli bättre! Vi ska ge dig lite grundläggande tips som du kan börja med.
Vet du, något av det allra, allra viktigaste när det kommer till att ta kontakt med det motsatta könet är faktiskt det vi minst tänker på: kroppsspråket! Alla ord du säger är bara 10% av allt du kommunicerar, allt du "säger" genom miner, tonläge, hållning, hur du står, hur du fför händerna, vart du tittar osv. Så försök först att se på dig själv utifrån, vad säger din kropp om dig? Om det är så att du sitter med näsan i mobilen hela rasten, slö som en potatissäck, hukar dig eller drar upp axlarna och liksom tittar lite snett från sidan när någon pratar med dig, hänger nästan fastväxt i andra pojkar osv, så stöter du faktiskt bort tjejer! Så börja med det allra enklaste: räta på ryggen, rak i nacken, "öppna upp" kroppen (så att du inte håller armarna skyddande runt dig eller händerna i fickorna), möt folks blick rakt av och småle inbjudande! Försök se hur de killar som har bra självfötroende rör sig, går, sitter, pratar osv och ta modell av det. Och vet du vad det bästa är? Man kan fejka ett kroppsspråk som de som har bra självförtroende har, man kan låtsas vara som dem - och så tror faktiskt folk runt en att man har bättre självförtroende än man faktiskt har på riktigt! Och då börjar man till och med själv känna det som om man skulle ha bra självförtroende! Pröva! Det går kanske inte på en sekund, så ha lite tålamod med dig själv, men träna på det, okej?!
Och det skadar absolut inte att snygga till utsidan lite på samma gång. Nu menar vi inte att du måste ha sixpack på magen och vara axelbred som en bodybuildare eller snygg som en Hollywood-stjärna, men vissa grund-putsningar kommer du långt med: tvätta tänderna varje morgon, duscha varannan dag (i tonåren gör alla hormonerna att man lätt börjar lukta svett och får flottigt hår och det är inte kul för tjejer), styla håret lite och ha rena och någorlunda moderna kläder. Har du fått finnar, så försök få bukt med dem med de ansiktstvättmedel som finns tex på apoteket (fråga personalen om råd). Läs fler tips här!
Sedan när det gäller tjejer, speciellt sådana i din ålder, så brukar de röra sig i skockar om åtminstone två eller tre. Men det brukar killar också, så även om det skulle finnas en tjej därute som skulle vara ens en gnutta intresserad av dig, så vågar hon inte prata med dig när du antingen sitter omgärdad av dina kompisar eller med blicken stint i mobilen. Så försök att lösgöra dig och röra dig för dig själv i skolan, så kanske du råkar en tjej som också är "lös" från sitt gäng och som du kan prata lite med. Här kommer nämligen en annan stor hemlighet: du behöver inte prata om något märkvärdigt eller intelligent eller charmigt alls. Kanske det inte spelar någon roll överhuvudtaget vad du pratar om, huvudsaken är ATT du börjar prata med någon. Fråga vad klockan är, vad det blir för mat i skolan, vad ni hade i läxa, om hon följer med svenska Idol, om hon sätt väderleksrapporten - vadsomhelst! För här ligger också hemligheten med att flirta: det betyder inte så mycket vad du säger utan det är sättet du säger det på som spelar roll. Även ett "vad är klockan" kan tas som en inbjudan om den görs med en öppen och positiv blick, ett gladlynt kroppsspråk och ett leende på löpparna!
Vi förstår att det gjort ont i självförtroendet att ha hört fula smeknamn om sig själv, men försök att tänka att bara för att någon hackat på dig en dag är det inte sagt att de kommer att göra det nästa dag. Allt går att förändra! Förändrar du din utstrålning genom att fejka bättre självförtroende (genom kroppsspråket), så kommer folk troligen att glömma bort att det gick att hacka på dig. De börjar respektera dig mera och till slut kanske du inte alls får höra något skit om dig utan får bättre status både bland killarna och tjejerna. Så försök att hålla hakan högt och humöret på topp, det kommer du redan halvvägs med! För vet du tjejer är inte alltid alls bara på jakt efter de där 10-poängarna, utan en helt vanlig, alldaglig kille har också en chans, bara han gör ett ärligt försök och är gladlynt!
Vi har massor av flera tips här på Decibel, du hittar dem bland annat under information -> kärlek&sex -> kärlek och här i samma kategori på Våga fråga bland frågor&svar. Så börja modigt på nu med små steg i början. Så småningom kommer det kanske inte att kännas helt omöjligt att prata med tjejen du är intresserad av! ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lina