Hur hånglar man
07.12.2023
Hej jag undrar hur man hånglar jag har sakt till min pojkvän att jag hatar att hångla men i entligen vet jag inte hur man gör vi brukar hångla utan tunga men jag vet att han vill göra med tungan men jag veit inte hur man gör snälla hjälp
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
12.12.2023
Hej!
Tack för din fråga. Det är säkert väldigt många som har precis samma problem som dig och undrar samma sak. Det finns absolut inget som säger att man MÅSTE hångla med tunga om man inte vill men om man vill lära sig finns det inte mycket annat att göra än öva. Men jag kan försöka ge några tips och beskriva det så gott jag kan.
Det viktigaste att komma ihåg när man hånglar med någon är att först och främst fråga samtycke av personen man vill hångla med. Alltså kolla så att dom verkligen vill hångla. Sedan är det också viktigt att komma ihåg att alla hånglar lite olika. Det finns egentligen inga rätt eller fel utan varje par måste helt enkelt hångla på ett sätt som känns bra och mest naturligt för dom. Därför är det viktigt att man kan prata med sin partner om vad man gillar och inte gillar.
Eftersom att ni har kysst varandra är ni redan på god väg till att börja hångla. Att använda tunga är sedan nästa steg. Gör likadant som när du kysser honom. Blöt läpparna och kyss honom samtidigt som du har munnen lätt öppen och huvudet lite till sidan (du får gärna ha händerna runt hans käkar/kinder eller lätt runt hans hals) . Låt sedan din tunga lugnt och försiktigt smeka hans tunga, du kan t.ex. föra din tunga runt hans. Försök att inte trycka in hela på en gång utan bara tippen av tungan. Kom ihåg att fortsättningsvis puta ut läpparna så att era tänder inte krockar. Om det händer betyder det är ni är lite för nära och måste ta ett steg tillbaka och puta mer med läpparna. Man behöver inte ha tungan i någon annans mun värst länge utan man för bara in tungan för en liten stund innan man sedan drar tillbaka den in i sin egen mun och avslutar med en kyssande rörelse. Kom ihåg att det ska kännas skönt och naturligt. Det är sällan speciellt skönt om någon bara trycker in hela tungan och sen rör om som en elvisp i den andras mun. Börja hellre långsamt och försiktigt och ta det sedan stegvis därifrån.
Det bästa du kan göra är att vara ärlig med din pojkvän om varför du inte vill hångla. Men om det känns jobbigt att berätta att du inte vet hur man gör kan du t.ex. säga att du är lite obekväm men gärna prövar hångla så länge ni tar det långsamt och försiktigt till en början. Om du vill kan du öva lite på förhand på din arm eller på din handrygg.
Kom ihåg att varje ny människa som du hånglar med är som att du gör det för första gången. Med det menar jag att alla människor är olika och har lite olika tekniker och sätt som fungerar och känns bäst för dom. Därför behöver man inte känna press för att man inte skulle veta hur man gör till en början. Inte ens en erfaren hånglare gör alltid rätt när hen hånglar med en ny person. Det tar oftast lite tid för varje nytt par innan dom lär sig hur dom ska hångla med varandra oberoende hur erfaren eller oerfaren man är. Öva helt i lugn och ro med din pojkvän och efter ett tag kommer ni två vara experter på att hångla med varandra. Kom ihåg att du inte behöver göra något som du inte är bekväm med. Det finns även par som endast kysser varandra och inte hånglar med tunga. Alla måste göra så som det känns bäst för dom.
Hoppas det här var till någon hjälp.
Kram,
Rosanna