Hur kmr jag över henne...?
17.11.2013
Hej.
Jag och min flickvän gjorde just slut...
Jag vill inte gå allt för mycket in på detalj, men hon är 14, jag är 16, och hon kände att hennes känslor svalnade, och var väldigt osäker på om hon ville vara med mig eller inte.
Hon bestämde sig för att vi skulle göra slut, så det gjorde vi.. hon vet att jag inte klarar av att vara vän med henne så jag har tagit bort henne från facebook och skype och tagit bort allt som skulle kunna påminna mig om henne... men jag tycker verkligen mycket om henne.
Jag vet inte hur jag ska komma över henne... känns som att hon är den enda för mig.. hur ska jag göra?
Patetiska killen
Ungdomsledaren Lina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.11.2013
Hej!
Förlååååt att du fått vänta så på svar, här är sådan rusning just nu! Frågorna regnar in tätare än någonsin tidigare, vi är ute på turné och en ungdomsinformatör är sjukskriven. Men kanske vi ännu kan hjälpa dig lite - ibland ser man på saker och ting på ett annat sätt när det gått några dagar? Vi vet ju inte hur det är mellan er nu - för saker och ting kan ju hända väldigt snabbt också. Men vi ska svara lite och hoppas du har nytta av det.
För det första: klart att du inte är patetisk! Det är inte patetiskt att vara den som någon har gjort slut med, även om det gör ont och man känner sig misslyckad. För troligen skulle du ändå inte ha velat byta bort allt du upplevde med henne bara för att det tar sjukt nu. Och det är allt det där ni upplevde tillsammans som gör att du inte är patetisk nu, utan du är en kille som fått de här upplevelserna som en rikedom! All kärlek är värd att upplevas, även när den inte slutar så strålande, och det är många som skulle vilja byta med dig av ren avundsjuka. Skulle de se hela din story, från att ni träffades tills ni gjorde slut, så skulle de ändå tycka att det var värt det! Det var värt att få vara så där kär och värt att få vara någon så nära och värt att få vara älskad den där tiden. Så försök åtminstone att se det som en erfarenhet och inte låta slutet färga allting svart. Jo, kärleken brukar göra ont också, men samtidigt gör alla de där skrubbsåren och blåmärken på hjärtat att hjärtat blir mer härdat, starkare och större - och det har man nytta av nästa gång man blir kär.
Jo, kanske det ännu känns omöjligt att ens tänka tanken att du skulle bli kär fler gånger? Kanske har du ännu en massa känslor kvar för henne? Så nu är frågan om du vill försöka få henne tillbaka eller om du vill försöka komma över henne? Kanske känner du dig redo nu att ta det beslutet?
Om du vill försöka "vinna henne tillbaka" så finns det bara en väg att gå. Du måste prata med henne. Det kan ju nämligen hända att även hennes känslor ser annorlunda ut nu än den dag ni gjorde slut. Kanske hon tänker annorlunda nu, kanske hon till och med ångrat sig? Se ibland händer det ju att man reagerar i stundens hetta, kanske lyssnar för mycket på kompisars åsikter, kanske tillfälligt är lite intresserad av någon annan - som det sedan inte blir något med - eller kanske bara har en stund av tvivel överlag. Exempelvis är det lätt hänt att när den värsta himlastormande rosaskimrande nyförälskelsen börjar lugna ner sig, så tror man att känslorna svalnat och att man inte längre känner det man "borde". Men egentligen är det helt naturligt i ett förhållande att det i något skede lugnar ner sig och blir vardagligt och bekant och inte så pirrigt som i början. Det är nu det brukar visa sig om det bara var nyförälskelse eller om det kunde utveckla sig till något djupare och mera stadigt. Men om man inte vet om hur vanligt det är med en kris i det här skedet, så kanske man tror att man inte är kär längre och borde göra slut. Men det kanske skulle ha gått att "rädda" och förvandla till något ännu bättre?
Så pröva att tala med henne nu igen. Nu när hjärtat kanske åtminstone slutat blöda och såren fått skorv på sig. Fast kasta inte ur dig direkt att du vill bli tillsammans igen, ta det lite försiktigt. Det är ju rätt vanligt att par som en gång varit ihop blir ihop på nytt, just för att man kanske gjorde slut i misstag, eller för att den där gnistan som en gång gjorde att man blev ihop ändå inte försvunnit. En hel del par hålls ihop längre andra gången!
Men vill du istället försöka glömma henne, så har vi en hel del tips på det också. Vi har en maaassa tips redan nu under Information -> Kärlek&sex -> Göra slut som du kan kika igenom - och samtidigt kanske du hittar någon tänkbar orsak till varför det tog slut. Alltid kan man lära sig något av det man varit med om, något som man kanske har nytta av i nästa förhållande.
Hoppas det ordnar sig på bästa sätt för dig!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lina