Hur kommer jag över en kille
17.10.2023
Jag behöver tips på att komma över en kille jag var med denna sommar, han var den första killen som såg mig som något och det kändes bra att vara med honom, han har haft sex många gånger förr, han är 1 år äldre nästan 2, han var den första som jag faktiskt kände att jag gillade och han gillade mig med, Har ni några tips om hur jag skall komma över honom? Entjejsommårdålit
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
24.10.2023
Hej!
Att komma över en person är inte alltid så lätt. Det finns inte något recept som passar för alla utan varje människa hanterar såna här situationer lite olika. För vissa kan sorg och saknad gå över ganska snabbt medan andra behöver mer tid. Det är helt okej och normalt. Vi är alla olika.
Det låter som att du hade något fint med den här killen, något som fick dig att må bra. Jag vet inte vad som hände mellan er två men jag vet att du förtjänar att gå vidare och leva ett lyckligt liv. Ibland träffar man en person som man nästan genast känner att är den man vill inleda ett förhållande med. Personen kanske verkar vara helt perfekt och får en att må superbra och allt känns bara fantastiskt när man är tillsammans. I såna fall är det lätt att man bygger upp väldigt höga förväntningar på personen och vart förhållandet kan leda. Då kan det göra extra ont när personen/förhållandet inte lever upp till allt det man hoppats på och man kan känna stark sorg och besvikelse. Det är helt förståeligt.
Det är inte fel att ha höga förväntningar på ett förhållande. Det betyder egentligen bara att man har goda avsikter och att man helhjärtat satsar på människan man är intresserad av. Ibland går det tyvärr inte så som man tänkt eller önskat och det är helt naturligt.
Man kan försöka se varje relation som en lärdom även om den tog slut och inte ledde till det som man kanske önskat. Du nämner att han var den första som såg dig som något och att det kändes bra att vara med honom. Du är medveten om vad det var som du uppskattade med honom och er relation. Då vet du i framtiden vad du söker efter och hur det ska kännas när du är med en person du verkligen gillar. Du kan även försöka fundera vad det var som inte fungerade mellan er och vilka saker som du inte uppskattade med honom eller relationen. Använd den informationen som en vägvisare när du i framtiden söker en partner. Låt den här erfarenheten bli något du både kan använda dig av och lära dig av och försök att inte låta den bryta ner dig. Relationer kommer och går och det är nästan omöjligt att helt undvika hjärtesorg om man ger sig in dejtinglivet. Många människor kommer i något skede att hitta sig själv på båda sidorna av sorgen. Ibland är man den som sårar och ibland är man den som blir sårad. Det hör tyvärr lite till här i livet. Det är en del av att växa upp och hitta sig själv.
Det bästa man kan göra när man befinner sig i en situation där man känner sorg och saknad är först och främst att acceptera den känslan. Den är inte farlig och du får känna den. Men det är viktigt att man kan släppa taget om den efter ett tag. Det är här som det kan bli problem. Som sagt hanterar alla det här på lite olika sätt men jag kan försöka ge några exempel på hur man kan göra för att komma över en person.
• Håll dig sysselsatt. Hitta något som du känner att känns värdefullt och sätt din energi på det istället. Det kan t.ex. vara en ny eller gammal hobby. Finns det något i ditt liv som får dig att må bra och som du kan försöka satsa extra mycket på för en tid framöver? Är det möjligt att försöka hitta en ny hobby? Många människor som går igenom tunga perioder har t.ex. börjat rita eller måla. Det är ett sätt att öppna sina kreativa sinnen och få ut känslorna till papper. Det behöver inte vara fint eller bra gjort utan man kan också bara måla t.ex. färger.
• Umgås med vänner och familj. Det är viktigt att du inte lämnar ensam utan att du umgås med människor som får dig att må bra och känna dig lugn. Det är även viktigt att du har stöd och någon trygg person att tala med om hur du mår. Kan du prata med dina vänner och be dom umgås lite extra mycket med dig för en tid framöver. Kanske ni kan ordna mysiga filmkvällar eller något annat roligt så att du inte känner dig ensam. Om man känner att man förlorat en värdefull person i sitt liv är det bra att bli påmind om att det finns massor av värdefulla människor runt omkring en som kan fylla den platsen lika bra. Försök att vara social även om det känns tungt. Du behöver såklart inte fortsätta så i eviga tider utan bara under den här perioden som du försöker komma över killen.
• Fokusera på dig själv. Kom ihåg att den viktigaste personen i ditt liv är du själv. Gör sånt som får dig att känna dig stark och bra. Det kan vara precis vad som helst. T.ex. gå på en promenad, ha goda rutiner, städa ditt rum och byt lakan kontinuerligt, umgås med dina vänner, läs böcker, kolla en bra film/serie, motionera på valfritt sätt, ät god mat, öva på mindfulness (<--klicka), tänd några ljus och lägg på en ansiktsmask och stoppa fötterna i ett fotbad, njut! Det här kan låta löjligt men det är viktigt att du försöker hitta en inre styrka och samtidigt känner att du har rätt att njuta av ditt liv och bara göra saker för dig själv. Sånt som du mår bra av. Det kan vara småsaker men dom kan göra en stor skillnad i längden.
• Kom ihåg att sätta bort telefonen ibland. Nu vet jag ju inte hur mycket du använder din telefon men vill ändå påminna om att den kan vara något som ger dig stress och ångest utan att du ens nödvändigtvis märker det. Så kom ihåg att du får sätta den på ljudlös och lägga undan den helt och hållet ibland.
• Skriv tacksamhetsdagbok. Du kan skaffa ett litet häfte eller skriva i notes på din telefon (rekommenderar ett litet häfte). Där kan du varje kväll skriva upp tre eller fler saker som du är tacksam för idag. Det kan vara något så litet som att någon log mot dig eller att det var god lunch i skolan. Det här kan hjälpa dig att börja se det fina i de allra minsta vardagliga sakerna och på lång sikt hjälpa dig att tänka mer positivt. Vilket såklart kan hjälpa dig att hantera saknad och svåra känslor lite bättre.
• Prata om det!!!! Jag kan inte vara tydlig nog med att kommunikation är det allra viktigaste för att komma över en relation. Du behöver prata med dina vänner eller någon trygg person om det du känner och upplever. Det är en så viktig del av att hantera svåra känslor och situationer. Vartefter man pratar om en situation desto mer klarhet få man i vad som egentligen hände och hur man ska gå vidare. Dina vänner kan också vara ett stöd för dig när du börjar sakna den här killen igen. Då kan dom påminna dig om hur värdefull du är och hur du förtjänar det bästa.
Här var några exempel som man kan använda sig av. Allt det här främjar såklart den fysiska, psykiska och sociala hälsan överlag och är inte endast tips på att komma över en kille. Men om du satsar tid på att ta hand om dig själv på många olika sätt tror jag att det kommer hjälpa dig att må bättre och hantera dina känslor på ett mer hälsosamt och effektivt sätt. Minns att du förtjänar att gå vidare och du förtjänar att vara lycklig.
Kram,
Rosanna