Hur kommer man över att den man älskar älskar någon annan?
31.12.2014
Hur gör man? Bomben kom idag då jag såg på fb att mitt ex, han var i ett förhållande men en tjej i min parallellklass, och han går oxå på min skola. Hon är så himla mycket snyggare än mig, och skulle ge allt för att byta mitt liv med henne. Vi gjorde slut i sommras. Han har hittat en ny tjej på samma skola som våran. Hur ska jag kunna hantera att se dom tsm varje dag? Ska jag byta skola igen? Mår ju så bra nu när de är lov och de känns som att jag har kommit över honom då! Är bara orolig för att gå till skolan nu..och se dom. Jag har inte hittat en ny kille än, och börjar bli stressad över de..
Snälla hjälp Hjälp

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Utvecklingspsykolog Jenny svarar
05.01.2015
31.12.2014
Hejsan, kära vännen <3
En av våra experter kommer att svara åt dig också men jag ska ändå ge dig lite uppiggning jag också.
Det är alltid jobbigt då den ena går vidare och man själv tycker att man står på stället. Man börjar just inbilla sig saker som att "Hon är så himla mycket snyggare än mig, och skulle ge allt för att byta mitt liv med henne", varför skulle hon vara snyggare än du???  Tillåt dig inte att ens tänka såna tankar, de för bara elände med sig :( Du börjar bara må ännu sämre. Du ska inte behöva byta skola för att ditt ex har ny flickvän. Gränsen går nog före det!
Försök att inte oroa dig så mycket över hur det ska gå  i skolan, mittiallt kommer det att gå jätte, jätte bra :) Det är bäst att tänka saker å ting positivt, om man redan innan något har hänt går omkring och tänker att det kommer att bli dåligt och illa så slösar man bort en massa dyrbar tid på en massa strunt som kanske aldrig ens kommer att hända.
Du ska sen inte heller stressa över att du borde hitta nån ny kille. Det är inget man ska stressa fram eller som kommer på beställning, det kommer när det kommer och så ska det vara. Ju mera man försöker ju längre tar det.
Vi har en hel del skrivet om hur man gå vidare efter att ens partner gjort slut och sånt om du inte redan läst det så läs HÄR.
Som sagt var, det kommer ännu mera svar här under, vi sätter in det så fort vi får det så gå in och kolla med jämna mellanrum.
Många varma kramar till dig <3 <3 <3
Ungdomsinformatören Sanna
5.1.2015
Hejsan!
Obesvarad kärlek är aldrig lätt, och jag förstår att du tycker att det är extra jobbigt nu då ditt ex har hittat en ny tjej i samma skola. Det första jag vill poängtera är att du ska försöka att inte jämföra dig själv med henne. Du är en jättefin tjej med massor av bra egenskaper. Du är du, och just därför är du bäst! Att jämföra sig med andra leder bara till att man själv känner sig sämre, vilket är ganska onödigt, eller hur? J
Tillbaka till problemet med ditt ex och hans nya flickvän. Att ett förhållande tar slut känns för de flesta båda jobbigt och ledsamt. Man kan fortfarande ha känslor kvar för den andra även om man gjort slut för ett tag sedan. Om den andra dessutom hittar en ny flickvän eller pojkvän kan det kännas ännu jobbigare. Jag förstår att du är ledsen och orolig för hur det kommer att kännas då du ser ditt ex tillsammans med sin nya flickvän. Byta skola är absolut inget jag tycker att du ska göra. Du kommer inte att kunna undvika ditt ex och hans nya tjej, och det kommer kanske att kännas jobbigt då du ser dem, men det klarar du! Var bara dig själv, håll dig lugn och säg hej medan du går förbi om du känner att du vågar. Jag tror att det kommer att gå hur bra som helst. Försök att inte tänka så mycket på dem i skolan, utan fokusera på att ha roligt med dina kompisar istället.
Kom ihåg att det är helt naturligt att vara ledsen. Att ett förhållande tar slut och att gå vidare är inte lätt, och det kan kännas hopplöst ibland. Du har säkert hört det här förut, men det kommer att kännas lättare med tiden. Det är kanske världens tråkigaste råd, men det stämmer faktiskt. Försök att hitta på roliga saker och göra saker som du mår bra av. Om du mår dåligt av att se vad ditt ex gör på facebook kan du kanske dölja hans uppdateringar i din newsfeed, så slipper du påminnas om honom hela tiden. Ofta känns det bättre att prata med någon om sina känslor, kanske med en kompis, en förälder eller skolkuratorn. Om du vill kan du också vända dig till ungdomsmottagningen, ibland kan det vara skönt att få prata öga mot öga med någon som är expert på ungdomars problem.
Lycka till nu tjejen och tro på dig själv! Du är underbar och du kommer att hitta kärleken igen. Du har ingen anledning att känna dig stressad. Oftast dyker den upp då man minst anar det.
Kram, Jenny