Hur kommer man över en kille?
28.10.2020
Jag och en kille va typ på g, har snart känt honom i ett år. men nu är det slut och vet inte hur jag ska komma över honom, snälla hjälp mig! Anonym tjej

Ungdomsinformatör Kix svarar
02.11.2020
Hejsan!
Tack för att du skrev in till oss. Ledsen att höra att du har hjärtesorg just nu. Det är alltid oerhört jobbigt när relationer tar slut, oavsett vilken ålder man är i och var i livet man annars befinner sig. Tyvärr är det här en av dedär sakerna som tiden måste läka. Det kan vara att det inte känns som någon tröst att jag säger det, jag vet det, men tro mig när jag säger att det kommer bli annorlunda bara du håller ut <3
Det du kan göra för att få det att gå snabbare över är att faktiskt ge dig själv tid och tillåtelse att sörja det som hänt, och inte skjuta bort känslorna. Ju snabbare man får känt genom allt, desto snabbare passerar det. Att ta hand om sig själv är jätteviktigt i såna här situationer – unna dig saker du tycker om, se till att du sover ordentligt, och att du får pratat genom det här med någon (exempelvis en god vän). Om du inte har någon du kan prata om saken med, så kan det också funka att du själv skriver om det, exempelvis i en dagbok. Huvudsaken är att du får ett utlopp för dina tankar och känslor.
Det är ändå bra att försöka hålla någon sorts rutin i sin vardag, och att träffa folk, så fast man kan känna att man vill isolera sig när man är mycket ledsen så är det inte alltid så bra att göra det. Hoppas du har kunnat vara i skolan sen du skrev in till oss.
Det låter som att du känner att det är ditt ”fel” att det gick som det gick, och att du var för ”komplicerad”? Jag tycker inte det låter som att du var för ”svår”, utan att du försökte skydda dig själv. Det är okej att ha gränser, det ska man ha. Men om en liknande situation uppstår igen någongång så kanske det skulle vara bra att våga diskutera genom det som händer, även om det gör ont, istället för att gå i ”skydds-mode”. Resultatet kanske skulle bli det samma ändå, men du skulle kanske känna mindre ”what if?” och därför ha lättare att acceptera det.
Det är ju fint att höra att ni ännu är vänner. Tror du det skulle hjälpa att prata om dina känslor med honom, eller skulle det bara bli värre? Tåls att funderas på, ifall han skulle vara öppen för en sån diskussion eller inte.
Hoppas det börjar kännas bättre snart! Skriv gärna in igen om du vill lätta på hjärtat.
Många kramar, Kix