Hur kommer man över honom?
12.03.2014
Hur ska man komma över sitt ex? känner bara att jag vill ge upp och orkar inte mer. Om nån människa har nå tips så kan ni gärna komentera också....
Tar så förbannat ont hela tiden så fyfan. Han är inte säker på om han gjort rätt beslut vilket gör att jag väntar. Så blir bara svårare. helvete vad ska jag göra, fö det blir inte bättre? Ätit dåligt i några veckor och har en stor klump i magen hela tiden. Tar så himla sjukt...

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.03.2014
Hej!
Först: beklagar hjärtesorgen! Vi skrev riktigt just svar på en lite liknande fråga av en kille, så när du läst klart här så läs hans svar också (http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/karleken-and-parforhallandet/mar-forjavlit). Kanske vi säger något smart där också och kanske känns det en liten smula bättre att veta att du alldeles just nu inte är ensam här i nejden om att vara olycklig.
För det andra: Nämen vaddå inte vet om han gjort rätt beslut, vaddå väntar på honom??!!! Det finns få saker som han kunde ha gjort som skulle vara elakare mot dig! Det han gjorde nu tolkar vi som att säga typ att "jag dumpar dig nu, men jag veeet nu int riktigt... så du kan väl hänga kvar så att jag kan ta tillbaka dig när eller OM jag känner för det, visst" ???!!!!!!! Vilken j*vla stil... Vem tror han att han är som leker med ditt hjärta på det där viset. Men framförallt för hur det troligen fått dig att känna dig: bortvald, oduglig, inte tillräckligt bra, inte riktigt värdefull... Du hänger kvar där på kroken och känner dig som en halvdöd, borttorkad mask. I FLERA VECKOR!!! Grymmaste av grymma... Så där svårt ska det inte få vara att veta om man vill vara tillsammans med en viss människa eller inte! Okej, någon dag kan man fundera, tills de mest upprörda känslorna lagt sig. Men den som inte kunnat bestämma sig på några veckor kommer inte att bestämma sig. Han borde få en spark i baken och ett "Väx upp" skriket i örat.
Se, man har inte bara ansvar för någon medan man är ihop, man har även ansvar för att avsluta det på snällast möjliga sätt. Och dit hör att släppa någon fri! Kanske han trodde att det skulle vara det schyssta att göra, att inte klippa banden helt utan ge dig en förhoppning om en fortsättning. Men det är lika fruktlöst, oärligt och fegt som att säga att man bara tar en "paus" i förhållandet, det leder ytterst sällan till något annat än ett definitivt slut. Än idag har vi inte hört om/sett/upplevt ett endaste förhållande som skulle ha överlevt på längre sikt efter en paus - även för vuxna brukar det slutligen leda till skilsmässa, även om det i värsta fall tar åratal innan det är över för gott.
Så nu tycker vi personligen - obs, vår personliga åsikt - att du ska ställa honom mot väggen och kräva besked. För du kan inte gå omkring och sukta efter honom, tänka på honom, hoppas på att han ska ändra sig och älska dig för alltid. Det är bara du som lider av det. Din självkänsla blir bara skörare, fräts sönder och vittrar - medan vem vet, kanske hans självkänsla mår alldeles gott av att veta att han har dig i sin bakficka att ta fram när han får tråkigt. Så, antingen så måste han bestämma sig nu eller så förlorar han dig för alltid. Sumpar sin chans för gott. För det är så DU måste tänka för att överleva det här. Du vet att du inte mår bra av att vänta på honom, du vet att du är värd ett svar - och du vet att även om du nu skulle vilja försvara honom, säga att han inte alls är en sådan där skitstövel som vi får honom att låta som nu, så vet du nog sanningen i ditt hjärta. Ingen karl är värd att må så där dåligt för.
Tänk också på att mycket av det du känner nu faktiskt bara är hormoner. Jo, på riktigt, försök se det här som en åkomma i stil med flunssa. När man blir kär kickar hjärnans lycko- och eufori-hormoner igång (dopamin, noradrenalin osv), och de är desamma som tex religiösa kan få av sin tro. Men de här är beroendeframkallande och ger också lika många djupa dalar som höga höjder. Det är alltså också deras fel att man kan bli ofantligt olycklig av kärlek, till och med riktigt deprimerad, stalka, skada sig själv och bli som förbytt. Men även de går över! Lite abstinensbesvär och så är de förbi. enkelt uttryckt.
Mera tips för hur man kommer över någon hittar du på våra infosidor om att Göra slut. Där kan du också än en gång läsa om hur farligt det är att idelaisera och romantisera den som dumpade en. Snart mår du bättre vännen - kanske du bara behöver bli arg först? Glöm inte att läsa svaret på den andra frågan vi länkade till här överst!
Stoooooor kraaaaaam, hälsar ungdosminformatörerna Liselott och Sanna
(PS, här fanns lite mer läsvärt om hormonerna, plus att det finns mera om det under våra infosidor om Parförhållandet)
http://lundagard.se/2012/06/14/kanslornas-kemi/