Hur lära känna honom?
04.11.2013
Hej! Det är så att jag mer än ett halvår varit kär i en pojke. Vi har pratat en eller två gånger typ så han vet åtminstone på ett ungefär vem jag är. Jag skulle vilja lära känna honom mer för att veta om vi har en chans tillsammans för jag tänker på honom dygnet runt nuförtiden... Men han är en typisk "bond" som bor lite bakom takana och hänger bara med sina pojkkompisar. Han är aldrig ensam så jag får en chans att prata med honom!
Borde jag fråga honom om han vill gå på café eller något sånt? Eller vad vill en pojke som han göra på en "dejt"?
Är det ens okej att jag frågar honom och inte tvärtom? Han verkar så naiv så han inte ens tittar mot flickor...
Tacksam för svar! Mochi

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
07.11.2013
Hej Mochi!
Ajaj, det var inte en lätt kille att få på kroken! Hmm... Men inget är omöjligt (om han nu inte är bög, men ska vi tro att han inte är det åtminstone!), och fastän han kanske är naiv och obrydd om tjejer just nu, så betyder ju inte det att han inte skulle kunna falla pladask för den första stora kärleken nu. Som typ DU ;). Visst, att han inte verkar vara den mest erfarna när det kommer till tjejer gör det också svårt att både få kontakt och få honom att se på dig som ett "flickvänsmaterial" - det kräver lite övning och erfarenhet för att komma in i sådana tankebanor, för att inte tala om lite mognad och hormoner. Säkert är han också nyfiken på kärlek, som alla andra, bara inte så van att uppleva den. Men visst kan du få honom att både lägga märke till dig och börja tänka på dig som något annat än en tvåbent varelse.
Hm.. Hm... Vet du, kanske det skulle löna sig att INTE pröva den klassiska vägen nu där du är riktigt flickig och romantisk och liksom gå omkring med en mental ÄLSKA MIG-skylt på magen. Kanske det skulle löna sig att smyga sig på honom via antingen Kompis-dörren eller via Kan-du-hjälpa-mig-med-det-här?-dörren? Att bli kompisar är oavsett en jättebra grund för ett förhållande, man har liksom mer att stå på än bara förälskelse och trivs faktiskt tillsammans också, känner varandra på ett annat sätt och har oftast också roligare tillsammans. Så kunde du försöka bli kompis. En kompis behöver ju inte heller vara rädd för att han hänger fastväxt i de manliga kompisarna medan man talar med honom (för du kan tala med dem också och bli kompis med dem), en kompis kan lättare tala om mopeddelar och mobilkrångel ("säkra" samtalsämnen) och en kompis kan adda på fb och chatta om ditt och datt. Försök att bygga upp hans förtroende och bekvämlighet med dig på det här viset. Dra med din en tjejkompis som också klarar av lite neutralt snack utan att rodna och fnittra. Javisst kan pojkar och flickor bli kompisar, ni är så "stora" nu att det inte alls är någon pinsam omöjlighet. Och fördelen med kompisar av motsatt kön är att man så gott som alltid ändå för åtminstone en sekund föreställer sig dem som "något mer än bara kompis" och tänker han den tanken så kan det glänta på förhållande-dörren ocksså.
Konkreta tips på hur ni kan bli kompis? Då kan du ta Kan-du-hjälpa-mig-med-det-här?-dörren till hjälp. Slarva med din moped (eller cykel, telefon, laptop eller vad du nu kan hitta att skylla på) fram till hans gäng och säg att du behöver hjälp med... tanklocket som sitter för hårt, fråga varför den går så knyckigt ibland... vadsomhelst vettigt. Och medan killarna böjer sina nackar över din moped så kan du ju liksom halvt rikta frågorna till honom - fråga även annat så att ni kan inleda en diskussion, typ om han sett på Idol eller Vikings-serien eller något som ni kan utveckla. Och på kvällen sedan tackar du honom för hjälpen via fb eller sms. Passa på att fråga något mera så att ni har en ursäkt att fortsätta snacka. Killar gillar att känna sig duktiga och kunniga och insatta och det är lättare att svara på frågor än att hitta på något att prata om. Observera att är han en typisk österbottnisk "bond" så kan han ha svårt att få ur sig mer än gutturala ljud och enstaviga svar - speciellt om han är nervös - så ge inte upp så lätt. Österbottniska killar är inte så duktiga vare sig författare eller talare, så ha tålamod. Låt honom långsamt vänja sig vid dig ;)
Börja med det här åtminstone. Huvudsaken är att du skapar kontakt, det är det svåraste steget. Resten får du ta på intuition - bara akta så att inte egen dålig självkänsla eller liknande sätter krokben för dig själv. Mod är en av de viktigaste egenskaperna man måste ha/skaffa sig om man vill bli lyckligt kär.
Vi håller tummarna! Och skriv jättegärna sedan (som kommentar fast) hur det gick! :D
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna