Hur säger man hej utan att skämma ut sig?
25.06.2014
Okej såhär är det. Jag är urusel på att prata med tjejer. Men det finns två riktigt gulliga tjejer som båda verkar försöka säga hej typ. Sen gör jag bort mig och typ säger hej med en dum dialekt. Hur ska man göra. Nu för tiden träffar jag dem heller inte så mycket längre nu när nian är slut och så träffar jag dem inte lika mycket. Vad ska jag göra da? Jag vet ju inte vad jag ska prata om ens och jag blir så nervös. Specielt om några andra är i närheten och typ skriker "HAFFARN". Vill man ju helst inte... så hur pratar man med tjejer utan att folk tror man känner något för dem bara så att den jag faktiskt pratar med förstår att jag också är intresserad. Anonym :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
01.07.2014
Hej Anonym :)
Bra att du frågar, så får vi ge dig lite tips - även om nu människor har undrat precis just det här i årtusenden. Men alla är vi nybörjare i början och det tar ett tag att lära sig knepen. Och råkade du se att vi hade Förälskelse som månadens tema i juni? Alla de sidorna finns nu under Förälskelse och kärlek under Information. Där finns ett och annat tips till ;)
Att säga hej utan att "mena" något med det - men ändå nog "mena" något med det, ja det måste nog vara en av de svåraste ekvationerna i den sociala världen. Nå, kanske beror allt ändå på vad man säger SEDAN? För man måste ju säga något efteråt för att kunna komma vidare. Och så beror det väldigt mycket på sättet man säger det där man nu säger efter det där hej:et på. Ja det är kanske ännu viktigare, kroppsspråket och tonläget och vartåt man riktar ögonen och hur avslappnad man verkar osv. För visst är det så att folk kan säga de mest alldagliga saker, tex något om vädret, men så rodnar de, stammar, ler nästan hysteriskt, ser ner i marken och spänner kroppen som en fiolsträng - och ALLA kan se att det "är" något och att han "menar" något. Det vi säger är faktiskt bara 10% av allt vi kommunicerar.
Så vårt råd är att tänka mera på hur du ser ut än på vad du säger. Och nu menar vi inte vilken jacka du har. Utan nu ska du låtsas att du är avslappnad och cool och charmig. Vad du sedan säger spelar ändå inte så stor roll, för folk tolkar ändå undermedvetet ens kroppsspråk mycket mer än de hör på orden i sig. Det är också därför det kan vara så lätt att misstolka text exempelvis i ett sms eller i en chatt. Studera hur självsäkra, avslappnade och glada människor ser ut i kroppen, vilken röst de använder osv och så fejkar du det, gör likadant! Och vet du vad det magiska med att fejka gott självförtroende är? Jo, hjärnan börjar faktiskt TRO på kroppen och tror faktiskt att man har bättre självförtroende än vad man har!
Låt din hjärna själv improvisera fram vad du ska säga sedan efter hej:et. Låt den bara snurra och öppna munnen - för tänker du för mycket på vad du ska säga, så blir det lätt stelt och konstigt, hur väl förberett du än skulle ha det du ska säga. Men visst kan man ändå ha ett hum om en par tre grejer som man kan tala med en tjej om, så att det inte blir totalt hjärnsläpp sedan när du ska öppna munnen. Skriv en luntlapp med förslag - du ska såklart inte titta på dem när du står framför dem, bara använda för att stärka minnet. Det kan alltså vara helt simla, alldagliga saker du kan säga sedan, något om vädret, om favoritglassen, om hon/hon och hennes kompisar varit till simstranden och kollat om där är någo folk, om de hörde den där bilen just med hål på avgasröret, om de plockade sju sorters blommor och lade under kudden under midsommarsnatten, om de sett det där youtube-klippet... Ja, btw, att rikta sig nästan lika mycket till kompisarna är bra kamouflage till att börja med. Bli kompis med hela gänget först. Sedan kan du ge Henne lite mera uppmärksamhet, tex genom att låtsas vara gammaldags romantiskt och erbjuda henne din jacka sedan på kvällen, skoja genom att låtsas bli bländad när solen glänser i hennes hår...
Ha en charmigt skämtsam attityd, så kan även flirtförsök nog tillskrivas din trevliga personlighet också och inte genast tolkas som flirt och "menande". Och de som står runt er kanske inte märker annat än att oj vad du blivit självsäker och social nuförtiden ;) Och hördu, säger de något om att du flirtar med någon, så ska du INTE se generad ut, inte mumla något nekande, inte gå undan. Du ska bara titta på dina skrälande kompisar med en lite överlägsen "pappa-blick" och säga något om att jamen kan DE nu inte ens tala med tjejer utan att tro att det kommer flickbobbor eller tro att de kommer att bli anfallna av pussar bara för att de PRATAR med en tjej. Tjejer är bara människor, så grow up! Det är vårt tips på taktik i alla fall. i bästa fall vågar killarna runt er också börja prata med tjejerna och då är det enklare att hänga allihopa tillsammans i ett gäng.
När det gäller att över huvudtaget SE de här tjejerna, så blir det nog till att leka lite detektiv. Ta reda på var de håller hus - och ta dig dit. Vilken simstrand är de vid? Ska de månne på någon ungdomsdans? Sommarjobbar de någonstans? Går det att bara så där btw cykla förbi deras hus? Kommer det att ordnas något evenemang i kommunen dit de kanske ska och där du kan hänga? Har du kompisar som känner dem som du kan anförtro dig åt och som sku kunna se till att ni träffas i misstag? Klart att du kan försöka få kontakt med dem via nätet också, typ någon chatt eller insta eller fb - och då är ändå fördelen att ingen annan kan se vad ni talar om.
Vi håller tummarna på att du snart ska få närkontakt med någon av dem och att det blir en romantisk sommar ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica