Hur ska jag fråga?
06.11.2013
Hejsan! Är en 17-årig tjej som blivit kär i en pojke på samma årskurs. Jag har aldrig riktigt fått chans att prata med honom för på rasterna hänger han och alla pojkarna i en klimp och jag vågar inte gå fram då. Jag är inte den mest sociala, men det blir bättre hela tiden.
Hursomhelst har jag addat denna kille på Facebook men det visade sig att han aldrig är inloggad där. Han bor väldigt långt ut i skärgården så det finns ingen chans för mig att plötsligt "stöta på honom på gatan" heller. Jag hittar alltså inget sätt att ta kontakt med honom utanför skolan.
Vi hade klassfest för en tid sen. Jag ville verkligen prata med honom men precis som i skolan var han aldrig ensam. Till slut när han satt och pratade med en annan kille gick jag fram och började prata med honom. Det var rätt så kort men ändå. Mina tankar om att han är min typ blev bara starkare. Efter festen tänker jag på honom varenda sekund. Så nu vill jag fråga honom om han vill göra något nån dag. Men hur? Han är aldrig ensam. Annars skulle det inte vara något problem. Även om jag fick en chans att prata med honom vet jag inte vilka ord jag skulle välja. "Vill du göra något nån dag?" kommer inte leda till något... Finns det något sätt att fråga så jag inte behöver vara den initiativtagande? äpplet

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
12.11.2013
Hej äpplet!
Äsch, jo, vi förstår precis ditt dilemma! Att gå fram och prata med den man gillar när alla hans kompisar står som fastklistrade runt honom och inte bara kommer att höra allt du säger utan dessutom eventuellt, i värsta fall, kommer att typ busvissla och retas... nä, skräckslagen är en underdrift. Men vad har du för val? Vi ska försöka gräva så djupt i våra hjärnor vi bara kan och försöka hitta flera alternativa vägar till kontakt, men sist och slutligen kanske det som funkar bäst ändå är att ta tjuren vid hornen och prata med honom fastän det står folk runt. Äsch, det här med att objektet för ens heta känslor aldrig är ensam är nog en av de största käpparna i hjulet för många kärlekshistorier här i världen. Kanske vi alla borde röra oss ensamma tex i skolkorridorer lite oftare för att hemliga beundrare ska ha en chans? ;)
Nå, oavsett, så kan man ju prata med någon utan att direkt avslöja sina brinnande förhoppningar. Man kan försöka bli kompis först. Det är ju faktiskt inte omöjligt för flicka + pojke att bli kompisar, speciellt inte när man är i gymnasiet. De flesta har liksom blivit av med tjejbacill-skräcken vid det laget. Och hur blir man kompisar? Ett par tre vanliga gemensamma nämnare, som humor, fritidsintressen och något som man delar (kan vara allt från att gemensamt skratta åt något till att be om hjälp med en krånglande telefon) kan vara passliga inledningsmanövrar. Man kan kanske också med fördel bli kompis med flera av hans kompisar, med gänget så att säga, så smyger sig vänskapen med just Honom sig obemärkt in. Och det är inte så svårt att bli kompis med ett killgäng som man skulle tro, man behöver oftast bara försöka. Kanske tittar de lite konstigt på en den första gången man kommer fram och har ett ärende åt dem, men de kommer knappast att vara ohövliga och efter ett par gånger tänker de inte ens på att det skulle vara något ovanligt med det. Ett "kan ni hjälpa mig med det här?" och medan de står lutade över din moped, mobil, laptop osv osv  så kan du ju försöka prata lite extra med just honom. Kanske du kan fråga om han kan komma med dig till mopeddelsaffären och hjälpa att skruva fast reservdelen sedan? Det finns alltid svepskäl att träffas som inte ens liknar en date, bara man använder fantasin. Det går säkert senare bussar till skärgården också och så finns det ju lördagar ;) Pröva åtminstone!
Känns det stört omöjligt att bli kompis med honom först, så finns det ju andra sätt att låta honom förstå att han är speciell - åtminstone få honom att undra. Hur är det, möter du hans blick och "håller" den? Alla blir nyfikna när de märker att någon tittar för länge och även om han inte skulle ha vetat att du existerar innan dess, så gör en blick definitivt att han börjar fundera på dig. Fastän du inte ens skulle vara hans typ tidigare, så blir han nyfiken och chansen finns att han plötsligt tycker att du inte alls är så pjåkig, kanske till och med rätt söt egentligen. Och då kanske han börjar fundera och dagdrömma om hur det skulle vara att ha något på gång med dig, kyssa dig, bli ihop med dig... Att undra om en annan person är intresserad av en kan vara ett rätt starkt afrodisiaka - det är mycket lättare att bli intresserad av någon som man redan misstänker att besvarar ens känslor. Så har du inte gjort det än så försök åtminstone fånga hans blick ordentligt och LE sedan åt honom!
Det bara MÅSTE ju finnas andra ställen som han rör sig på utanför skoltid, han kan ju inte sitta och uggla ute i skären hela tiden heller. Far han på ungdomsdanserna som ordnas i er kommun och i och grannkommunerna? Håller han på med någon sport eller något fritidsintresse dit andra skulle kunna komma och titta på så där annars bara? Lite dåligt med happenings just nu, men om vi tar hela året som exempel så finns ju olika evenemang som drar mycket folk, som dragrace, snöskotertävlingar, rodd-tävlingar och marknader... Kunde du hitta något svepskäl att springa på honom där? Eller är han med i något utanför skolan som innebandy-lag eller spelar han i något band som kunde tänkas öva någonstans? Försök lära känna honom bättre och se om det då dyker upp något. Rätt som det är rör han sig mycket på något annat ställe på nätet än bara fb, kan du i så fall luska fram det tror du?
Du har väl läst alla de tips vi har på hur man kan få kontakt med någon som vi samlat här under Informationsdelen av Decibel? De finns under Kärlek. Och här på Våga fråga finns maaaassor med besvarade frågor om förälskelse som förhoppningsvis kunde ge ännu flera tips. Ge inte upp! Det finns nog ett sätt att ta reda på ifall ni kan tänkas ha en framtid tillsammans - if there is a will there is a way. Men det kostar: mod! Vågar man inget så kan man ju helt enkelt inte vinna något heller. Envishet är också bra att ha, så tänk på att du ju faktiskt HAR pratat med honom redan på klassfesten, så så himla konstigt skulle det ju inte vara att prata med honom igen. Så envisas med dig själv, envisas med att våga prata med honom, ta varendaste lite chans till det och använd fantasin för att skapa chanser. Livet är för kort för att fega ur och därmed undgå att uppleva grejer!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena