Hur ska jag göra för att lära känna honom?
13.01.2015
Hej! Jag är kär i en kille som går en årskurs högre än mig, men i samma skola. Jag tycker verkligen om honom och han verkar vara en trevlig person. Men han hör liksom till de lite mera "populära" killarna i den årskursen.. så om jag försöker lära känna honom kanske han bara tycker jag är en fjantig typ bara för att jag går en klass lägre än honom. Jag känner ju honom inte så jag vet inte hur han är som person. Men som sagt så verkar han trevlig. Så problemet är att jag inte vet hur jag ska gå till väga för att lära känna honom.. har ni några tips? fundersam tjej
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.01.2015
Hej på dig fundersamma tjejen!
Tack för din fråga.
Jag vet av egen erfarenhet att det kan kännas jobbigt att ta kontakt med någon som man inte känner. Man kan ha många tankar och tänka vad skall han nu tycka om mig. Men det är oftast bara man själv som tänker så och oroar sig i onödan. Du skriver att du är rädd för att han skall tycka att du är fjantig, och det tror jag inte att han tycker för att du är yngre än honom. Det bästa tipset jag kan ge dig är att våga ta kontakt med honom. Det känns hemskt till en början och man kan få tunghäfta men jag brukar tänka att vad är det värsta som kan hända och då brukar det kännas lite bättre med det samma. Och sen när man har vågat ta kontakt så känns det ju helt underbart att man faktiskt vågade!
Ibland kan det ju vara lite svårt att börja lära känna killen om han är tillsammans med sina kompisar så jag skulle satsa på att försöka säga något åt honom när han är ensam, eller ge ett leende åt honom när ni möts i korridoren. På så sätt visar du att du vill  lära känna honom. Om du tycker att det känns för jobbigt att göra det IRL så finns det ju många olika chattsidor eller sociala medier och via dem ta kontakt med honom. Ibland kan det kännas lättare att få fundera en stund innan man svarar. Du kan ju börja med att skriva om vardagliga saker, skolan, intressen och sen fråga om ni skulle träffas. Har ni kanske några gemensamma intressen eller finns det nån ungdomslokal som ni båda brukar vara på och där kunna börja prata eller sitta bredvid honom? Det viktigaste är att du tror på dig själv och ibland måste man våga för att vinna. Var dig själv och jag tror att han uppskattar att du vågar ta kontakt med honom och visa intresse. Vill du veta lite mer om hur man tar kontakt med nya människor kan du kika in här på decibels sida om relationer.
STORT lycka till och ta hand om dej!
Kram Praktikanten Sabina och Ungdomsinformatören Liselott