hur ska jag ställa allt till rätta
24.10.2023
Hej jag är en pojke på fjorton år och jag har inte pratat med min tjej på mer än en vecka jag vet inte vad jag ska göra. vi grälade det sista vi gjorde innan det och hon trodde att jag har varit otrogen men det har jag inte men hon lyssnade inte då ja fösökte förklara. Jag älskar hon så mkt och jag vet inte vad ja ska göra. D va nämligen så att ja va me min kusin å så krama ja hne och hennes bästa vän tycker inte om mig och så fick hon de å låta som ngt helt annat och hon har nog visar någon bild åt min tjej och hon blocka mej på allt och jag vet inte hur jag ska nå henne för hon bor inte i min stad snälla hjälp mig Raggarkillen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
27.10.2023
Hej!
Vad tråkigt att höra att du grälat med din flickvän. Det är ju jättejobbigt att en så oskyldig situation ledde till att ni inte haft kontakt på en vecka. Det är ju också väldigt synd att hon inte lyssnade på dig när du försökte förklara vad som egentligen hänt.
Kan du försöka prata med någon av hennes vänner och förklara hur det egentligen ligger till och be dom ta kontakt med henne? Är det möjligt att be någon annan prata med din flickvän så att hon i alla fall kan avblocka dig så att du får en chans att skriva till henne? Har du hennes adress? I såna fall kan du ju t.ex. skriva ett brev där du förklarar vad som hänt och berättar om dina känslor för henne. Kanske du också kan be din kusin ta kontakt så att hon förstår att ni är faktiskt bara är kusiner och att det naturligtvis inte finns romantiska känslor mellan er. Ni är ju släkt och släkt får absolut krama varandra.
Jag tycker det känns lite fräckt att din tjej inte lyssnade på dig och bara blockade dig utan vidare. Det är också något som jag tycker att du ska ta upp med henne sedan när ni får kontakt igen. Det är viktigt att man kan diskutera i ett förhållande även när det gäller jobbiga saker och svåra situationer. Det är jätteviktigt att man kan lyssna på varandra och respektera varandra och det är bra om man kan reda ut när något gått fel eller när någons känslor blivit sårade. Man har alltid rätt att bli upprörd men det är inte okej att stänga ute sin partner helt och hållet, bara för att man tror att hen varit otrogen till följd av att man sett en bild när partnern kramar sin kusin. Det låter inte helt vettigt i mina öron att avsluta ett långt förhållande endast på grund av det.
Försök i första hand få kontakt med henne med hjälp av dom sätten jag redan nämnde. Om det inte lyckas finns det tyvärr inte så mycket du kan göra åt saken. Om hon vägrar lyssna på dig eller ens prata med dig säger det mer om henne än det gör om dig. Då visar hon tydligt att hon inte har något intresse av att ens försöka reparera er relation och jag tycker också att det visar att hon inte har förtroende för dig. Det är väldigt svårt att ha ett hälsosamt förhållande om den ena partnern inte litar på den andra och det behöver absolut inte ha något med dig att göra. I såna fall grundar det sig antagligen i att hon inte har världens bästa självförtroende och av den orsaken litar hon inte på att du skulle kunna vara lojal eller trogen mot henne. Det är inte ditt fel.
Jag hoppas verkligen att det här missförståndet reder ut sig och att du får kontakt med din tjej igen så att ni kan prata om det som hänt och jobba på att bygga upp förtroende för varandra i er relation. Jag hoppas att du kan vara ärlig med vad du tänker och känner och jag hoppas att ni kan jobba på att prata och lyssna på varandra.
Kram och lycka till!
Rosanna