Hur ska jag veta?
02.01.2014
Jag har trott att en kille i min parallellklass gillar mig. Vi brukade titta på varandra mycket oftare förut. Sen blev jag blygare och undvek ögonkontakt men så fort han var själv eller jag var så kunde vi ha en ganska långvarig ögonkontakt.
Vi känner inte varandra så bra och jag har aldrig pratat med honom.
Men det som fick mig att tro att han gillade mig var eftersom han och hans kompisar alltid var på fel plats.
Om vi gick förbi deras korridor och gick in för att prata med en lärare tex så satt dem utanför och väntade, när dem egentligen skulle vara någon annanstans. Skriver inte vart, utifall han skulle se detta.
Men sedan när vi gick ner så såg vi dem på stället där dem egentligen skulle vara, vilket bekräftade teorin att dem väntade på mig och min kompis.
Men det har gått ett tag sedan dess, men under julavslutningen så gick vår klass in först i klassrummet och sedan såg jag honom komma själv till korridoren. Hans klass var kvar i aulan men han kom ändå och det kändes lite som om det var för att se mig.
Tyvärr var vår klass tvungna att gå in då.
Men jag blir förvirrad för om det är sant att han gillar mig så hade han väl följt mig på instagram typ?
Jag skickade vänförfrågan på facebook förut (typ ett år sedan), därför ligger bollen hos honom eftersom jag försökte ta kontakt sist.
Men jag har nog också gett mixade signaler men ändå, varför tror ni att han inte följer mig?
Han följer massa andra tjejer. Snygga tjejer.
Jag vågar inte följa honom för han kanske inte följer tillbaka och sedan kanske han undrar hur jag hittade honom och tror att jag är värsta stalkern?
Det är jag inte, det kom upp på instagram "blablbla din facebook vän blabla har gått med i instagram" och så stod hans insta namn.
Har bara kollat den lite då och då.
Har ingen skola nu men har ni förslag på vad kan göra nu?
För när skolan börjar så kommer jag nog fega ur.
Och kommer aldrig våga säga något till honom.
Kanske när vi har sommaravslutning för då kommer jag aldrig mer se honom igen haha.
Och tack till er fina ungdomsinformatörer för att ni gör decibel till en sådan bra hemsida, ni hjälper alltid alla oss tonåringar med alla våra problem och kommer med så bra svar och det känns verkligen att ni bryr er om oss. Jag önskar er god fortsättning och massa kramar!! :D <3 <3 <3 Anonymaste

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
08.01.2014
Hej Anonymaste!
Och tack för berömmet! Det värmer och ger energikick! :D Kraaaam tillbaka - och hoppas att det nya året börjat bra!
Och hej, apråpå det här med tid och när du skriver om att snart är vårterminen slut och tiden ute för dig att stöta på honom och liknande. Tid är märkligt, ibland händer något väldigt stort väldigt snabbt och kan vara väldigt avgörande. Som tex om du gick fram till honom och sade hej och något om skolmaten eller vädret och att det var då ni började prata med varandra och det var då allt började hända. Tänk om du sitter, ett halvår från nu, och småskrattar för dig själv över hur feg du var och hur lycklig du är för att du vågade ta steget just precis den där viktiga sekunden som kom att förändra allt. Och om du där om ett halvår samtidigt kan krama honom och vara lyckligt kär och se tillbaka på ett halvår av dagar fulla av kärlek och gos och skratt...
Eller tänk om du istället, om ett halvår, sitter ensam och längtande där och ångrar att du inte gjorde ett endaste dugg på de många långa dagar som gått. Bortkastade dagar, då du trånat och drömt, men inte vågat. Och önskar att du hade prövat åtminstone, gett det hela en ärlig och ordentlig chans att hända. What if:s är oftast mycket värre än värsta dissningen, nog i längden. För har man prövat, men fått ett nej, så kan man gå vidare. Dessutom kan man vara stolt över att man vågade, tog mod till sig - sådant växer man av som människa och det ger faktiskt mer självförtroende i längden än vad det minskar på självförtroendet för att man blev nobbad. Och kanske vågar man snabbare nästa gång man är förälskad och därför kastar bort mindre tid och energi.
Så gör något! Take a chance! Börja åtminstone möta hans blick igen - för varför skulle han fortsätta se på dig ifall du varit så blyg att du fegat ur ögonkontakten? Men om du visar honom uppmärksamhet igen så blommar troligen de känslor han eventuellt en gång haft för dig nog snabbt upp igen. Det brukar gå så. Har man en gång "klickat" med någon så klickar man lätt igen.
Och även om han är totalt ointresserad, så är det inte så hemskt som du tror. Låtsas bara inte som om det var någon stor grej, så glömmer både han och du snabbare än du tror. Ju mer du ältar att han inte ville ha dig och ju mer det syns på dig hur hårt du tog det varje gång han ser dig, desto värre blir det och längre tar det innan du kommit över honom. Men fejkar du att du redan är över honom och att det ändå inte var något allvarligt alls, bara en kul grej, så glömmer han (och alla andra runt er om någon ens lagt märke till något) snabbt. Och du övertygar dig själv samtidigt, lustigt nog.
Livet är för kort för att vara feg! Följ honom på Insta, le mot honom i korridoren, säg hej som om det var den mest självklara och naturliga sak i världen! Skit i all oro om att verka stalka osv! Vaddå, de allra flesta människor blir smickrade och nyfikna om någon eventuellt skulle kunna tänkas vara intresserad av dem, så risken är faktiskt inte alls stor att han skulle skratta ut dig eller något! Och minns att ni haft ordentlig ögonkontakt förr, redan det visar att han uppskattar dig och varför skulle han dissa en sådan tjej!? Så våga nu bara!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena