HUR ska man veta?
01.02.2015
Alltså jag har hört mycket om att "klicka" men hur ska man egentligen veta om man klickar? Att dem personen känns som den rätta för en... Men jag försår ändå inte. För det är så att jag har träffat min crush och vi pratade. Jag hade det trevligt och han verkade inte uttråkad iallafall... Vi hade ögonkontakt typ hela tiden och sen han kunde typ inte sitta still så han stod upp, dansade lite... Sen frågade han några "snabbfrågor" och Jag skulle bara vilja förstå hur man ska veta om man klickar. Bella

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.02.2015
Hej Bella!
Det här med huruvida det "klickar" eller inte är en hel vetenskap. Eller egentligen inte, för det är kanke något som inte går att mäta, eller återskapa i forskningssyfte, eller beskrivas så att det passar in för allas upplevelser av det. Det kanske bara hör till de här lite magiskt mänskliga antingen-känner-du-det-eller-så-inte? Och när du kännt det, så vet du, annars kanske det bara var rent och skärt intresse. Vilket inte heller är illa. Och så kan det kännas olika mycket - men ett svagt klick behöver inte alls betyda att det inte skulle kunna bli något äkta och himlastormande om det gavs en chans.
Men överlag känns det kanske lite som att det här med att klicka eller inte har blivit rätt överdrivet. Visst, vi på Decibel kan använda det själv i svar på frågor, för att det kan vara väldigt beskrivande, men samtidigt har vi insett att klicket ofta ges mycket mer betydelse än det skulle behöva ha. Kanske är det från alla kärleksfilmer som vi omedvetet "programmerats" av, där huvudrollsinnehavarna ger varandra Den Blicken och skön musik ljuder och så vet publiken direkt vad det är frågan om - till och med fastän huvudpersonerna inte själva skulle kunna eller fatta att acceptera sina känslor. Så kanske är mycket av den osäkerhet som "klicket" skapat bara Hollywoods och musikindustrins fel? För nu verkar det ju finnas de som tror att en kärlek inte är något värd om det inte klickar. Och det är ju inte alls sant.
Däremot så kan man ofta konstatera att klicket kan vara en stor del av kärlek-vid-första-ögonkastet. Och faktum är att kärlek-vid-första-ögonkastet är helt och hållet baserat på utseende och lite utstrålning. Inte ett dugg på personlighet, värdegrunder, intressen eller annat djupare, alltså sådant som faktiskt avgör sedan ifall förhållandet blir till något eller inte. Även folk man klickar för kan visa sig vara bitchar eller skitstövlar. Att bli kär vid första anblicken av någon och på det viset klicka för någon är alltså ingen som helst orsak att tro att det här är äkta eller kommer att hålla i längden. Klick kan ju även smyga sig långsamt på, som med två vänner som så småningom inser att de blivit kära i varandra, eller så kan man klicka med människor man möter och bli superbra kompis med dem på direkten. Kanske klick i vissa fall handlar om personkemi, man "passar ihop", eller om karaktär, så att man kan bli förtjust tex i en rollinnehavare i en film som kombination både av hurudan hen är och hur hen ser ut?
Summa summarum, så ska man nog inte läsa in för mycket i klicket. Eller låta det avgöra ens framtid med en viss person. Lär känna personer - till exempel den här killen - istället! :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott