Hur ska man visa sin kärlek?
31.12.2017
Hej, jag och min kille har varit tillsammans i 1 år nu. Han far in i milin nu i januari vilket känns lite nervöst. Jag undrar om ni har några tips på hur jag kan visa honom hur mycket jag tycker om honom även fast vi nu kommer vara ifrån varandra så mycket. Jag kan ibland ha ganska svårt att uttrycka mig i text och jag skriver ofta samma saker som jag redan skrivit många gånger tidigare. Jag skulle behöva nya idéer för det känns som vi fastnat i gamla hjulspår.
Har ni också några andra råd hur vi ska få vårt förhållande att fungera på bästa vis och få vårt förhållande att utvecklas sålänge han är borta? Tjejen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2018
Hej.
Att ha ett förhållande på distans då man är van att träffas hela tiden kan vara en utmaning, men på sikt kan det också vara någonting som utvecklar förhållandet och gör det starkare.
Idag har man ändå ganska bra möjlighet att hålla kontakten fast man är på olika ställen, eftersom man har telefon. Du kan börja med att tänka på vilken sorts kontakt du själv behöver ha för att känna att han ändå är nära. Vilken sorts meddelanden blir du glad av och vad vill du att han skriver till dig. Jag tycker inte att du skall krångla till det så mycket, men under dagen, då det händer någonting som du normalt skulle berätta för honom då ni träffas så får du istället skicka det åt honom. Små uppdateringar om vad du gör och i vilka situationer du saknar honom.
Så tror jag ju att det hjälper er båda om ni har någonting att se fram emot, så planera in roliga och lagom avslappnade saker att göra för då han kommer hem på permission. Det kan vara svårt att direkt "utveckla" förhållandet medan han är borta, men du kan utveckla dig själv. Det kan vara bra att ta reda på hur du fungerar själv, på egen hand. Det betyder inte att du inte skulle sakna honom och önska att han kom hem. Men ibland då man är tillsammans med någon så kan man glömma bort att man är två skilda personer, så DET har du möjlighet att utveckla nu. Vad tycker DU om att göra, hur vill DU spendera din tid och vad vill du syssla med på kvällana då du normalt kanske skulle vara med honom.
Jag förstår att det känns som en evighet just nu, men tiden har sin gång i allafall och innan du anar det är han hemma igen, så försök att göra det bästa av tiden.
Kram
Tessi