Hur skall jag veta om han gillar mig
28.01.2015
Hejsan. Jag har ett problem. Hur skall jag veta om han gillar mig? Vi är väldigt bra komoisar, jag venar väldigt bra. När vi pratar så kollar han mig i ögonen, och en kompis som jag frågade av så sade att hela tiden när vi satt bredvid varandra så kollade han på mig, och om jag log så log han med. Jag vet inte hur mycket jag skall tro på. Jag såg ju inte själv om han kollade eller inte. I bland när vi sitter bredvid varandra och jag skall säga någonting så brukar han luta sig lite inåt, men gör han bara det för att han inte hör vad jag säger? Han brukar ibland skylla olika småsaker på mig, ett exempel när ett papper i en bok gick sönder, så frågade jag om han rev det, men han skyllde på mig. Han skojbråkar med mig en hel del, och vi bruar skojbråka mycket med varandra. Jag påpekade åt honom att han är dålig att använda emojicons i sms. Efter det så har han lagt en smiley nu som då. När jag påpekade det nästa gång vi träffades så smålog han lite. Vi kan ha ganska så djupa konversationer, och ibland kan tiden gå ganska fort. Jag brukar skoj reta honom för hans hår eftersom att han ogillar det lite, och då brukar han dra handen igenom det och kolla lite snett på mig. Det är ganska roligt. Engång påpekade han när jag pratade med honom att han hade smutsiga kläder, och började putsa av sig. Jag hade inte ens sagt någonting om det. När han sitter bredvid mig ibland så kan han inte sitta still, och så slickar han sig om läpparna hela tiden. Det gör han ganska ofta när han sitter bredvid mig. Om vi sitter emot varandra så brukar vi sparka varandra under bordet och på samma gång lite små le. Varje gång vi rör varandra så får jag fjärilar i magen. Det bara pirrar och flyger. Jag vet att detta låter väldigt positivt, men ändå så vet jag inte. Han börjar aldrig en sms konversation, eller tar initiativet till våra kramar. Jag tycker att han borde veta vid dethär laget att jag tycker om honom, men han tar aldrig riktigt något initiativ att fråga mig om saken. Jag vet ju inte om han vet. Mitt i allt så vet han inte det heller. Vad skall jag göra? Jag vill säga det till honom, men jag är livrädd att förlora vår vänskap. Vad finns det andra för tecken som jag kan kolla efter när det kommer till att veta om han är intresserad?
(detta blir väldigt pinsamt för mig om någon som känner mig och känner igen texten skulle läsa detta) @

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.01.2015
Hej!
Först om det pinsamma: vi har 53.000 besök i månaden och får över 300 frågor i månaden - sannolikheten att han eller någon som känner er skulle läsa det här är yttepytteliten! Och du skriver egentligen inget som inte en massa andra par i Österbotten skulle ha kunnat göra. Och skulle han läsa och känna igen någon detalj och undra ifall det kunde vara du som skrev, så gissar jag nog bara att han blir glad och smickrad. Och UPPMUNTRAD att göra något. :D Så oroa dig inte!
I mina öron låter det som att ni flirtar rätt duktigt redan. Inte så tydligt så att man skulle kunna säga "ahaa, där var det, han flirtade!" men nära nog. Så trissa upp flirtandet en nivå till. Be honom om fler smilisar och försök få det till de gulligare. Försök att få era kramar att räcka längre, tex för att du fryser - ju mer kroppskontakt desto bättre. Kanske han inte alls drar sig undan? Kanske han tar din hand? Kanske det ena leder till det andra som leder till det tredje? Så 1) försök skapa fler chanser till att något ska kunna hända, 2) se till att du fortsätter händelseförloppet när det rullar igång" och 3) VÅGA!
Ta chansen, vännen! Det härliga med flirt och pirr och känslor mellan kompisar är att det är rätt lätt och anturligt att bli mer än bara kompisar. Mycket lättare än med en "främling". Och ganska långt kan man ändå medvetet eller omedvetet "skylla på" att det bara handlar om riktigt bra vänskap, lite friends with benefits eller att man kan "leka" lite. Gränserna är suddigare än om det skulle vara en främling. Och chanserna är tusentals fler! Varje gång ni träffas så händer minst 10 chanser, jag lovar. Så ta någon av dem. Flirta lite hårdare! Ta något steg!
Och för säkerhets skull kan du ju leda in honom på fler tankar om romantik, kärlek, förhållande och sex. Skämta lite om din kalla tomma säng eller platsen bredvid dig i soffan, om att trösta dig i ensamheten med glass osv. Skämta om vilken guldklimp till flickvän du skulle vara, som är si och så, och att det är ett under att ingen nappat dig redan. Få honom att se på dig som en tjej genom kroppspråk och gester...
Lycka till (för visst ska du ta chansen nu redan i helgen ;) )!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott