Hur slutar jag hålla in mina känslor?
01.01.2015
Hallå!
Jag har ett problem som länge varit jobbigt för mig.
Jag är rädd för att visa mina känslor och att vara i ett förhållande. När jag var liten så hade min mamma alltid fel sortens killar som hon jämt bråkade med. Jag lärde mig att man lätt kan bli sårad och krossad av att vara i ett förhållande. Jag vägrade låta det hända mig så jag lät mig aldrig visa mina känslor för någon kille jag tyckte om. Jag inser nu att det har blivit ett stort problem. Jag vet inte hur jag ska göra för att bryta mig ifrån det här. Vad ska göra? Patricia

Ungdomsinformatören Jenny svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.01.2015
Hej Patricia!
Ächdå, beklagar att du fått med dig det här problemet i din personliga "livets ryggsäck". Visst är det så att vi ofta tar modell av våra föräldrars kärleksrelation(er) för hur vi själva ska förhålla oss till kärlek - och alltså inte bara så att vi upprepar deras mönster, utan vi kan också välja att göra precis tvärtom. På gott eller ont. För ett annat sätt att förhålla sig till exempelvis en skadlig och negativ kärleksmodell kunde ju kanske vara att verkligen satsa på kärleken i ett hälsosamt förhållande där man gör så mycket "rätt" som man kan? Alltså typ använda andras modeller som exempel på vad man INTE ska göra och hitta nya modeller för hur man kunde göra rätt istället?
Enligt vad du skriver, så kanske du dock nu valt att avskärma dig från kärlek istället. Det var kanske lite av en självbevarelsedrift för dig - du såg hur illa din mamma for och försökte sedan skydda dig själv från att fara illa. Men det underbara med livet är att man inte MÅSTE fortsätta på samma spår. Det man varit med om, ens historia, måste inte forma en att alltid bara följa en viss väg. Det är faktiskt bara historia, men det är våra egna väl här och nu som bestämmer vilken väg vi ska vika in på och följa istället. Det vi försöker säga är att du inte måste fortsätta skydda dig mot kärlek. Du kan välja andra modeller att se på, du kan lära dig tänka på nya sätt när det gäller relationer och du måste inte upprepa din mammas misstag. Du har alla chanser i världen att bli lyckligt kär i ett hälsosamt förhållande du också, absolut ingenting är för sent!
Vi har två förslag. Det första är att aktivt börja leta nya kärleksmodeller. Gör till exempel något så enkelt som att studera relationer i filmer och TV-serier. Vad är det de olika paren där (inte alls bara huvudpersonerna, utan alla par eller kära där) gör som gör dem lyckliga tillsammans? Vad är det för kroppsspråk de har, vad gör de för varandra, vilka gester använder de för att visa att de tycker om varandra och hör ihop? Minns dock att i både filmer och böcker är det oftare de dysfunktionella eller uppda relationerna som "säljer", det brukar ofta vara birollerna som berättar mer om det vanliga och hälsosamma. Studera också folk runt dig och även vänskapsrelationer. Ta till dig de tips du upptäcker på hur folk som är lyckliga tillsammans verkar göra, så får du själv fler modeller på hur du kan hantera kärlek. Då är kanske inte behovet att gömma sig bakom rädslorna eller att skydda sig från besvikelser lika stort längre, eftersom du har mera kunskap. Mera verktyg för att hantera både livet och kärleken.
En annan som kan ge dig mera verktyg och hjälpa dig bort från dåliga gamla modeller och till att hitta nya bra modeller är någon form av terapeut. Det finns massor av olika sorters terapeuter, plus att de ju alla är olika människor, men vi lovar att det finns någon där ute som kan hjälpa dig att hitta verktygen. Minns att du ju faktiskt kommet halvvägs själv, eftersom du identifierat vad ditt problem riktigt är för något. Och det är inget "fel" på dig, du kan bara behöva hjälp med att hitta rätt verktyg. Försök att se det som skillnaden mellan att gympa hemma på vardagsrumsgolvet utan några som helst instruktioner jämfört med att göra det på gymmet med rätt maskiner, en personlig tränare som är utbildad för just precis träning och som kan peppa, lyssna, ge råd, personliga instruktioner som passar just dig osv. Så sök upp en terapeut som verkar vettig i din hemkommun!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Jenny