Hur ta tillbaka sitt ex
29.01.2018
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 1,5 år och jag älskar honom verkligen. Problemet är att vi ofta börjar bråka över småsaker. Det är oftast jag som startar ett bråk. Jag vet inte varför jag ofta ska ha något att klaga över, jag kanske behöver drama i mitt liv... för en vecka sedan så var jag lite svartsjuk på en tjej han har haft på g med förut innan han träffade mig.  Jag sa att jag vill blocka henne från alla hans sociala medier från hans telefon och då blev han väldigt arg och sprang ut ur huset. Någon minut senare skickade han ett meddelande där han skrev att vårt förhållande är över, han orkar inte längre med bråk. Jag tänkte att han kanske bara behöver lite ensamtid nu så ändrar han sig (eftersom detta har hänt förr att han har överreagerat, gjort slut i all hast och sedan ångrat sig). Senare mot kvällen då flera timmar gått så blev jag orolig och började spamma honom lite. Det resulterade i att han blockade mig på alla sociala medier. Jag grät hela natten och kände mig misslyckad över att jag startade en sådan löjlig konflikt.
Nästa dag beslöt jag mig för att skicka ett långt förlåtmeddelande till hans epost och även skriva att jag ska försöka ändra mig. Jag bad om en andra chans och att vi kan träffas och diskutera. Han svarade väldigt kyligt men sa att vi kunde träffas. Vi träffade och han sa igen att det är slut, finns inget jag kan göra för att få honom att ändra sig. Jag grät, kramade honom, sa förlåt och sa att jag lovar att sluta vara så dramatisk.
Han sa bara att det är försent och han har bestämt sig. Jag åkte hem med ett brustet hjärta med tron om att min själsfrände försvunnit från mitt liv. Men när jag kom hem hade han skickat ett mejl att han tror att han gör sitt liv största misstag och han vill ha tillbaka mig. Han ville försöka igen. Jag sa att jag jättegärna vill försöka igen eftersom jag älskar honom.
Men efter några dagar märkte jag att han var konstig. Han svarade med endast korta fraser  och hade ofta sin telefon avstängd. Jag frågade om han ville komma till mig och chilla, men han sa "nej, jag har inte lust" och sedan fick jag höra av hans lillebror att han var ute med några kompisar. Jag sa till hans lillebror om han kan fråga om han hellre är med sina kompisar än är med mig. Jag fick svaret "ja". I den stunden märkte jag att det är något som är riktigt på tok när han undvek mig på detta sättet.
Men jag gav inte upp. Följande dag frågade jag igen om han ville komma till mig. Han svarade då att han kommer göra slut med mig om han kommer hem till mig. Men han kom ändå hit. Han sa att han är lite deprimerad och klarar inte längre av dessa bråk. Han är inte längre lycklig med mig, men han älskar mig fortfarande.
Jag förstod och jag grät inte inför honom, jag var inte arg och jag sa att det var okej.
Två dagar efter så skickade jag och frågade hur han mår och om han saknar mig. Han sa att han mådde bra, att han saknade mig men att jag måste sluta skicka meddelanden till honom.
För min egen skull och för hans skull ska jag sluta skicka helt med honom, men jag vill gärna försöka vinna tillbaka honom. Jag vet att det är menat att det ska vara vi, och jag är beredd att satsa allt jag har för att bli en bättre människa som inte startar onödiga bråk och som inte tar honom för givet eller är svartsjuk. Hur ska jag göra? Jag har läst på massa hemsidor hur man kan vinna tillbaka ett ex, och ett exempel var att vänta i 30 dagar, ta sedan kontakt och berätta om något roligt minne, man ska vara positiv och glad. Kan detta funka, kommer han inte glömma bort mig då och märka att han är lyckligare utan mig? Ledsen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.01.2018
Hej.
Jag förstår att det känns jobbigt just nu. Förhållanden är inte lätta, och ofta kan man få insikter om sig själv och sitt eget beteende som känns långt ifrån bekväma att få.
I det du skriver berättar du att du dels har varit ganska svartsjuk, och dels att det har uppstått många gräl som du själv tar på dig skulden för. Jag vet ju givetvis inte hur det faktiskt har gått till. Men jag kan också tänka att man alltid är två personer i alla gräl, och att det kanske finns saker du skulle önska dig från hans sida som inte har funnits och att det är därför grälen har uppstått? Skulle du t.ex. ha kunnat lita på att han älskar dig och vill vara med just dig så skulle du knappast bry dig om att hans ex finns kvar på hans sociala medier? Å ena sidan så tycker jag inte att man som partner har rätt att bestämma vilka människor han följer eller blir följd av på sociala medier. Han är en egen person och du äger inte honom. Han har rätt till sin egen bakrund och sina egna vänner. Så jag förstår att han blev arg på dig då du ville att han skulle radera henne. Å andra sidan så skulle kanske hela grälet ha gått att undvika om han hade svarat på dina tankar med att ta dig i famnen och säga att det bara finns du.
Att man är osäker i ett förhållande kan alltså bero dels på att man själv har låg självkänsla och behöver bekräftas av den andra, men det kan ju också bero på att den andra faktiskt inte är villig att ge tillräckligt. Det betyder sällan att den ena gör rätt och den andra gör fel, utan oftast ligger sanningen någonstans mittemellan.
Jag tycker precis som du. Att du skall låta honom vara ifred just nu. Därför att han behöver det. Det är omöjligt att veta om du genom att göra det ena eller andra kan vinna honom tillbaka, och därför tycker jag inte att det skall vara ditt huvudsakliga mål. Men eftersom han har bett dig att inte skicka till honom så får du helt enkelt respektera det. Du minskar nog dina möjligheter snarare än ökar dem genom att spamma eller stalka honom.
Jag förstår att det känns jobbigt, och att du sörjer förlusten av honom. Men OM det är meningen att det skall vara ni två, så kommer ni att hitta tillbaka till varandra. Men då är det HAN som måste få ta det steget.
Försök att fokusera på dig själv under tiden. Gör saker som du tycker om. Om du är lycklig så syns det på dig, och då är chanserna större att han påminns om varför han blev förälskad i dig från första början. Det finns nog tyvärr inget idiotsäkert sätt att få någon tillbaka. Men den bästa möjligheten är att låta honom påminnas om hur fantastiskt kul du faktiskt är. Men HAN måste få upptäcka det själv, så spamma honom inte med minnen av saker ni gjort för risken är nog större att han bara drar sig tillbaka. Det är liksom han som har bollen nu, så låt honom bestämma själv vad han vill göra av det. Det finns alltid en risk att han glömmer bort dig och märker att han mår bättre utan dig - men det finns faktiskt ingenting du kan göra åt det. Du kan ju inte tvinga honom att vara tillsammans med dig, bara göra honom uppmärksam på vad han saknar.
Så satsa på dig själv. Ha roligt och umgåd med människor som gör dig glad. På så sätt mår också DU bättre. Det är inte meningen att du skall låtsas vara glad och positiv, utan att du faktiskt skall eftersträva att vara det. Ta någon vecka att sörja det du har förlorat och fulgråta och vara ledsen, men sen tar du nya tag.Du är ung och frisk och vacker, och så många bra saker väntar på dig.
Många kramar
Tessi