Hur våga ta kontakt?
24.12.2014
Hejhej decibel och alla andra! Jag är en osäker & blyg person och vågar nästan aldrig ta "första steget", jag har blivit kär i en kille nu i min klass, det är få gånger som jag blir ordentligt kär i någon men det känns så nu. Men jag vet inte hur jag ska prata med honom, i o med att jag är väldigt osäker och blyg har dessutom jävligt låg självkänsla och självfortroende och en så kallad "förvriden självbild", därför har jag blandade "viljor". Dels vill jag prata och ta kontakt med honom men jag känner ibland att jag kanske först borde jobba med min självkänsla? Får alltid tankar om att "jag är så ful och dålig, han kan omöjligt vara intresserad av mig".. Killen har dessutom asperger och adhd, men han har en jättefin insida osv (det är den jag har fallit för). Jag får komplimanger om mitt utseende från mina människor men jag har jättesvårt att ta till mig det! Så hur ska jag våga tro på mig själv och börja prata med honom? Anonym (osäker)
"Storerbror" André svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.12.2014
Hej, vi sätter din fråga vidare till en av våra experter, svaret kommer här under så fort vi får det :)
Kramar från ungdomsinformatören Sanna
Hej på dig!
Kul att du har hittat någon du gillar. Det är förstås alltid lite knepigt hur man ska gå till väga då man vill ta kontakt med någon man är intresserad av. Men då man ska göra det underlättar det förstås om självförtroendet är gott. Då man är ung sviktar ofta just självförtroendet, så din osäkerhet inför dig själv är normal. Du verkar veta av det själv då du skriver att du får många komplimanger för ditt utseende, men att du ändå inte riktigt kan ta dessa till dig. Du ska ta till dig dessa komplimanger. Fråga dig följande; skulle människor ge dig komplimanger om de inte anser att du förtjänar dem? Troligen inte är mitt svar. Du förtjänar de komplimanger du får och du har rätt att ta till dig av smickret.
Hur ska man då gå till väga för att få kontakt med en annan person? Nuförtiden har man en massa hjälpmedel man kan använda sig av. Att ta kontakt med någon via olika chat-kanaler är ju kanske ett kortare steg än att börja prata med någon IRL. Dock är det ju nog kanske bättre att lära känna honom på riktigt direkt. Nu vet ju inte jag hur bra ni känner varandra sedan tidigare. Har ni gemensamma kompisar kanske du kan närma dig honom via dem. Att på något sätt ta sig in i hans kompiskrets är nämligen ett väldigt naturligt sätt att lära känna honom.
Om man inte hittar några genvägar måste man ibland ta den hårda vägen. Var öppen och visa ditt intresse. Le mot honom då du möter honom i korridoren, visa att du vill lära känna honom. Du klarar av att ta kontakt med honom. Du måste bara tro på dig själv. Om man vänder på det hela tror jag också att han uppskattar att du visar intresse för honom. :)
Lycka till!
André