Hur vet jag om hon gillar mig?
04.11.2016
Jag gillar en tjej men jag vågar inte prat med henne och jag vet inte om hon är "out of my league" men jag vill int, jag är väldigt "self conscious" och har dåliga "sociala skills" Någon

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
09.11.2016
Hejsan!
Tyvärr är nog enda sättet att få reda på om den här tjejen gillar dig eller inte genom att prata med henne. Det betyder ju inte att du måste göra det face to face, dom flesta använder nog till exempel facebook för att prata med någon dom gillar. Sedan tycker jag att du ska strunta i om hon är ”out of your league” eller inte. Om du tycker att ni är olika så kan det ju tvärt om vara en bra sak!
Sociala färdigheter är också någonting som man måste öva på. Om du tycker det är svårt att vara social så är mitt tips att du kan försöka börja med små grejer som att just prata med någon via nätet. De flesta tycker om att berätta om sig själva så när du pratar med någon, ställ många frågor (vad de har för intressen till exempel) och lyssna faktiskt på vad de säger. Det gäller att gå utanför sin egen ”comfortzone” och våga ta lite risker. Kom ihåg att du inte blir en expert direkt, övning ger färdighet. Det finns massor med mer tips på våra sidor under ”vänskap och kompisar”.
Lycka till med tjejen och hör av dig om hur det går! :)
Mvh. Sessi