icke kåt flickvän
10.02.2014
hej. Jag funderar om man kan vara hetero och älska sin pojkvän fast man tänder på tjejer sexuellt? jätte jobbigt med mina pojkvänner så har jag aldrig blivit riktigt riktigt våt eller kåt:'( men nog då jag kollar lesbisk porr... I verkligheten men en verklig tjej skulle jag inte kunna tänka mig att ha varken sex eller känslor med. Känns som att jag är den enda icke kåta flickvännen i hela jävla världen.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.02.2014
Hej vännen!
Vet du, du är långt ifrån ensam som funderar i just de här banorna och har det här problemet. Gjorde en snabb sökning på Decibel och konstaterade att bara vi redan fått in fem andra nästan likadana frågor som din. Så att dels inte rikgit tända till med pojkvännen och att dels föredra lesbisk porr är nog rätt vanligt gissar vi. När du läst klart här, så kan du gärna också läsa de här frågorna&svaren sedan:
http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/karleken-and-parforhallandet/forvirrad-16
http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/karleken-and-parforhallandet/page-11
För det första, det här med lesbisk porr. Man får faktiskt fantisera om precis vad man vill, helt utan att man alls skulle vara villig att göra det i verkligheten. Det är liksom hela poängen med sexuella fantasier, att där har man friheten att drömma ihop vad man vill, utan att det behöver betyda det minsta lilla. Man är inte lesbisk bara för att man kan bli kåt av att se på tjejer som har sex. Man är inte masochist bara för att man fantiserar om att han ska ta en snabbt och hetsigt. Man är inte en dålig vän bara för att man drömmer på natten om att ligga med bäsitsens pojkvän. I fantasierna (mer eller mindre konkreta sådana) har man själv makten och de hör lika mycket till ens privatliv som något annat. Visst kan man kanske välja att förverkliga vissa fantasier med någon man har förtroende för, om båda är med på det och finner det upphetsande, men man kan lika gärna bevara dem som sina egna hemligheter om man vill. Men man får alltså tända på vad man vill, så länge det inte skadar någon annan.
Att du inte tänder så mycket på pojkvännen och inte blir så kåt tillsammans med honom kan det finnas många förklaringar till. Men en av de vanligaste när det gäller unga personer är att de inte riktigt alla gånger inser att de ännu inte är så värst bra på sex. Sex är nämligen något man måste lära sig och som utvecklas med tiden. Det är inte bara så att i ett aktivt sexliv brukar tex orgasmerna kännas starkare och bli längre med åren, utan också att kunskaperna aldrig blir fullkomliga. Det finns alltid något mer att öva på och utveckla, man är aldrig "den perfekta älskaren/älskarinnan". Därför brukar det finnas en stooor bit av sexlivet som unga ännu inte känner till, de ser ännu oftast bara toppen av isberget och tror att de redan kan allt och gjort allt. Och nu talar vi inte alls om typ om man provat analsex eller inte - det är inte sådant man blir en bättre älskare av - utan mera typ i vilken takt, med vilket tryck och hur länge ska han gnugga din klitoris för att du ska få den där underbara orgasmen. Dessutom glömmer folk lätt att vi alla är lite olika, så det kanske ska gnuggas på ett helt annat sätt än på förra flickvännen - och sådant tar tid att lära sig. Överlag är det ofta svårt för killar att fatta hur LÄNGE de måste hålla på för att tjejen ens ska ha en chans att få orgasm. Inte heller brukar de känna till att en stor del av tjejerna inte alls kan eller har väldigt svårt att få orgasm av bara vaginalt samlag, att de måste få klitoris gnuggad/smekt samtidigt som han för snoppen inutinut i hennes slida. Plus att de allra flesta par inte vågar prata med varandra om sex, inte ens visa vad de tycker om och inte och hur de skulle vilja att partnern gjorde för dem - så klart att det inte utvecklas då, för man är ju inte tankeläsare.
Därför är det kanske inte så konstigt att många unga tjejer inte alls blir speciellt kåta eller tycker det här med sex är speciellt kul - de och pojkvännerna har alltså ofta fel inställning till sex. Man KAN inte sex bara för att man haft det 1, 10 eller till och med 100 gånger. Sex är en lång upptäcktsresa och man behöver dessutom ha förtroende för varandra, känna sig bekväma tillsammans och våga visa/säga vad som känns bra för att man ska kunna utvecklas tillsammans. För att sexlivet ska funka så måste ofta också hela förhållandet funka - för sexlivet är det första som brukar bli lidande när man tex bråkar eller är iriterade eller besvikna på varandra. Man kan inte vara osäker på varandra och känna sexlust. Man kan inte slappna av och njuta om man inte vet var man har varandra.
Vårt förslag är att du börjar fundera lite mer på vad du verkligen tycker att är skönt. Försök att börja onanera mera utan porren som stimulans och försök lära känna din kropp bättre. Försök sedan att visa/berätta det för pojkvännen. Försök att våga pröva på olika tekniker, ställningar, takt och tryck, smekningar, förspel osv tillsammans. Gå på upptäcktsfärd på varandra. Visst får man i tonåren lite hjälp med sexlusten av alla hormoner i kroppen, men man behöver mer än så för ett bra sexliv.
Läs gärna ännu flera svar i den här kategorin och i "Instruktionsboken"-kategorin här på Våga fråga. Kan också rekommendera tex "Lilla Orgasmboken" av Katerina Janouch och "Hot Sex" av Tracy Cox.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna