Ihop
27.08.2015
Hej jag har varit ihop med en tjej för typ 9månader sedan å då gjorde vi slut å vi har inte knappt talat med varann sen dess typ som att vi båda har varit lite sura på den andra hela tiden ända tills nån dag sen då vi plötsligt var på stan å träffa varann i ett "gäng" å jag tror lite att jag på något sätt började gilla henne lite igen nu och ja tror ja ha blivit intresserad av henne igen.
Nu till problemet jag vill ju liksom ha henne tillbaka på nåt sätt å ja tror att hon gillar mej lite mer än de andra hon skrattar å fnittra då ja kommer dit hon är å kollar på mej å så men ja vet int om hon skulle vilja ha ett förhållande me mej igen eller om hon tkr om någon annan vad ska jag göra? Kalles korvautomat

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.08.2015
Hej Kalles korvautomat!
Kanske du såg din fd-flickvän i helgen? Kanske något hände då - kanske du rent av fick mera tecken att tolka ifrån ifall hon kanske skulle vara intresserad av dig tillbaka? Ibland händer saker väldigt snabbt om de bara får en chans. Men jag svarar på din fråga utifrån det du skrev här - skriv in på nytt åt oss som kommentar på din egen fråga ifall det har hänt något nytt och situationen kräver ett nytt svar, visst?
Visste du att man faktiskt har större chans på en tjej man varit ihop med förr än man har på en total främling? Se, den man en gång haft känslor för så får man mycket snabbare och lättare känslor för på nytt - såvida det nu inte fanns en massa problem, gräl och besvikelser när det tog slut första gången. Det där som man föll för hos en person första gången, så finns ju också oftast kvar. Man dras fortfarande till den människan, klickar ännu. Så därför är det inte alls ovanligt att man blir intresserad av eller kär i ett ex på nytt. Dessutom är det ofta så att man aldrig riktigt glömmer de man en gång varit kär i, de har alltid kvar en liten bit av ens hjärta.
Däremot är det svårt att säga om förhållandet kommer att hålla bättre den andra gången man försöker tillsammans. Det beror helt på vad det var som gjorde att det tog slut första gången. Säg att man bråkade massor och var väldigt olika som människor - då har knappast de problemen försvunnit någonstans, utan finns kvar och förstör igen. Men när man är ung kanske det inte alltid finns så tungt vägande skäl till varför det tar slut, och kanske man inte alltid ogillar varandra så hårt efteråt. Då har man nog större chans ifall man blir ihop på nytt. Dessutom kanske man lärt sig lite mer om livet under tiden man var ifrån varandra, växt och mognat lite. Så länge man nu inte växt åt helt olika håll, så är det oftast en fördel. Man är lite smartare andra omgången och kanske gör rätt nu där man gjorde fel förra gången (alltså har lärt sig av sina misstag).
Jag skulle absolut ge henne en chans om jag var du. Dels för att ja, det är rätt positiva tecken när hon fnittrar och skrattar när du kommer nära. Jag gissar att du tolkade det positivt i alla fall, annars skulle du kanske ha skrivit att hon skrattade elakt eller liknande. Och hon verkar ju i alla fall ha slutat vara sur. Dels för att du inte har något att förlora. Man tror ofta att det är så fruktansvärt farligt och hemskt att bli avvisad, att man måste skämmas ögonen ur sig för det. Men i långa loppet är det inte så farligt som man inbillar sig att det skulle kunna vara. Det är faktiskt väldigt sällan någon är rent utsagt elak mot en när man visar sitt intresse, de allra flesta kan säga vad de vill och känner på ett schysst och snällt sätt. Alla har vi våra föreställningar om hur det skulle kännas att bli avvisad, så varför såra någon annan i onödan?
Dessutom brukar det vara värre att ångra det man inte vågade göra! Så jag tycker att du ska försöka få kontakt med henne igen, åtminstone chatta med henne och kolla läget. Verkar hon glad över att prata med dig, så fråga om hon kommer med dig på en glass eller cykeltur. Då kanske saker och ting händer helt naturligt, alltså att du inte direkt behöver fråga om du har chans på henne och så där. Träffas ni irl så har du också mycket större chans att kunna tolka hennes kroppspråk - och kroppen ljuger sällan. Om hon rodnar, kikar ner i marken, har svårt att låta bli att le, fnittrar och skrattar mycket, söker sig nära dig med kroppen, vänder kroppen ofta mot dig osv, så då är det positivt. Lita på dina instinkter, vi kan nog alla tolka kroppsspråket utan att behöva göra det helt medvetet.
Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott