ihop igen och kan inte glömma
20.11.2014
hej decibel. jag har nyss blivit ihop med en pojke jag varit ihop med förr också. nu är det så här att då det var slut gillade han allas bilder och började följa och skrev på ask åt tom mina kompisar. nu när vi är ihop så kan jag inte sluta tänka på det, det är ju så mycket och så många... tänker på det hela tiden och det kommer nog förstöra vårt förhållande om jag inte slutar. men är så svårt?! snälla ge mej några tips elr egna erfarenheter!!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
21.11.2014
Hej!
Att bli ihop med någon som man varit ihop med förr är både lättare och svårare (mer eller mindre av båda) än att bli ihop med någon ny. Å ena sidan känner man redan varandra och kan kanske därför slappna av tillsammans på ett annat sätt. Men å andra sidan så hade ni båda ett liv däremellan, då han inte var din - men nu är han din igen. Vadsomhelst kan ha hänt under den tiden, och han hade fullkomligt rätt att göra vad han ville när ni inte var ihop. Men han var din före och han är din nu igen, så ändå, fastän man vet bättre, så kan misstankarna om vad han kan ha gjort däremellan störa.
Det du känner kanske kunde sägas vara svartsjuka, eller hur? Svartsjuka kan man känna även om man inte skulle ha de minsta lilla gnutta till bevis på att man skulle ha skäl till att misstro och tvivla. Svartsjuka handlar oftast om helt andra saker, oftast om en känsla av att inte vara säker på att man själv duger, inte vara helt säker på att han inte kommer att lämna en imorgon för någon "bättre". Det är alltså sällan vad partnern faktiskt gör eller kan ha gjort, som orsakar svartsjukan, utan det sitter oftast mera mellan egna öron. I ens egen självkänsla och självförtroende. Är det så att det är det egna värdet man tvivlar på, så är det definitivt den egna självkänslan och självförtroendet man ska jobba upp!
Sedan kan kankske en tänkbar förklaring till osäkerheten nu vara att något som hände under ert förra förhållande eller när det tog slut med er gjorde att du tappade förtroendet för honom? Att du inte vågar riktigt lita på honom nu igen? "Förtroende tar länge att bygga, en sekund att förstöra och evigheter att bygga upp igen". Kanske det bara är rädslan för att det ska ta slut igen? Att ni ska misslyckas, eller som sagt, att du inte ska duga åt honom? Då kan just "småsaker" (som du annars kanske inte skulle ha reagerat så på om det var en kompis istället för ditt ex som gjorde dem) kännas som stora hot mot er lycka. För oddsen att det inte ska lyckas den här gången heller är ju nog mycket högre om det redan sket sig en gång. Orsaken till varför ni gjorde slut kan kanske också fortsätta att vara ett problem mellan er, vilket kan öka på osäkerheten. Kanske det är något ni måste ta tag i och jobba på - inget förhållande är ju perfekt?
Slutligen så är tvivel farliga saker, för de kan slå rot som ogräs och börja växa liksom helt av sig själv tills de kväver en. Och allt detta sker alltså oftast bara mellan egna två öron, helt utan bevis eller "gödning" utifrån i form av skäl för misstankarna. Ibland måste man bara sätta stopp för den egna snurrande spiralen neråt av allt mera tvivel och tänka mera "Oskyldig tills bevisat skyldig". Har han faktiskt NU medan ni varit ihop gett dig orsak till svartsjukan?
Vi har skrivit en hel del om såväl förtroende och tillit och om svartsjuka på våra sidor om Parförhållandet. Ta och kolla igenom dem, kanske där finns mera knep, råd och förklaringar som kan hjälpa dig. Det kan också lönsa sig att läsa igenom våra sidor om att Göra slut, för där finns ett och annat som kan hjälpa er att INTE behöva göra slut igen.
Hoppas att det reder upp sig till det bästa för dig.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna