In Love
01.02.2015
Hej!
Jag gillar en kille som är 2 år äldre än mig (han går första året i yrkesskola och jag går i åttan). Den ända kontakt vi haft är via snapchatt och då har vi lixom bara skickat lite text åt varann.
Grejjen är den, att vi båda är singlar och jag gillar honom. Han verkar snäll och så är han ganska snygg. Jag funderar på att skicka typ "hej" elr något sånt åt honom via fb. Det blir inte så pinsamt om han inte gillar mig heller eftersom vi bor typ 20 km ifrån varann och han går i annan skola så.. Har ni några tips på vad man ska skriva åt honom? E

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.02.2015
Hej E!
Åh, spännande! Det här kan vara både så pirrigt ljuvligt och skrämmande på samma gång - och det är helt normalt :) Men här lönar det sig nog att vara modig! Och du har ju dessutom "fördelen" med att om han inte nappar på din krok, så behöver du i alla fall inte se honom varendaste dag. Så friskt vågat bara!
Börja med ett Hej, vad gör du? och se vad som händer. Förhoppningsvis ger han dig något att fortsätta tala om - och du kan för säkerhets skull hitta på lite mera att fråga ifall det verkar gå lite trögt. Alla är ju inte litterära virutoser som öser text ur sig lika lätt som de andas. Så ha ett "manus" med lite stödord. Det behöver absolut inte vara något märkvärdigt, det kan vara om vädret, om laggande Swefilmer, om han hade den och den läraren när han gick i högstadiet och om den läraren gjorde si eller så då, vad han ska göra på sportlovet osv osv osv. Ställ gärna frågor, det är lite lättare att svara på frågor än att hitta på något att tala om. Och ställ följdfrågor, nöj dig inte med att svara jaha, för då kanske konversationen rinner ut i sanden. Hitta gärna på kul grejer, som att lägga in lite fåniga YouTube-klipp eller fråga vad han gillar en viss låt och länka till den.
Som sagt våga friskt, men ge inte upp för lätt heller. Det kan ta lite tid att värma upp med någon, våga börja öppna sig och lära känna varandra. Det är lite svårt att "känna efter" och vara intuitiv när det gäller bara text, men du märker ju nog tex hur snabbt och gärna han svarar, ifall han använder smilisar, ifall han frågar dig saker också, övarlag ifall han verkar positiv till dig, och kan reagerar på basen av det. Värst är det hursomhelst om du fegar ur och inte gör något alls :) Och hej, varför skulle han inte vilja chatta med dig? Lära känna dig? ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott