Ingen aning vad jag ska göra
10.03.2014
Det började i 7:an då jag träffade en kille från ett onlinespel. Så fort jag skrev med honom så försvann allt som tryckte ner mig. Min osäkerhet över mig själv försvann som en vindpust. Det var som om han förstod mig helt utantill och jag är inte van med att någon gör det och speciellt inte någon via internet som jag inte har någon aning om vem det är bakom skärmen. Efter ett år så började vi att utöka allt och skrev med varandra ett kort tag efter via Skype och även via sms. Det jobbiga är att jag fick mer känslor för honom än vad jag förväntade mig och jag fick en idé av honom i mitt huvud där han helt ärligt vart helt jävla perfekt.
Vi började skriva att vi älskade varandra och kunde inte tänka mig tanken att vara utan honom. Allting började bli mer seriöst tills för några månader sen då allting förändrades.
Han skrev på onlinespelet i ungefär slutet av november då han nämnde att tjejen han hade en månad innan ville ha tillbaks honom igen. Jag hade aldrig fått veta om att han hade haft en tjej irl och det fick mig att må otroligt dåligt eftersom att jag hade samma månad som han var tillsammans med tjejen frågat om vi kunde träffas ( Vilket var otroligt dumt gjort av mig att fråga pga risken) Allt fick mig att må så otroligt dåligt eftersom att det kändes som om han aldrig menat alla de fina ord han skrev till mig osv. Jag har så otroligt svårt att gå vidare från honom och jag vill verkligen det, men har bara ingen aning om hur för har varit kär i honom i över två år nu. Min fråga till er är: Hur ska jag gå vidare? För allt detta har satt en negativ tanke krets kring mig själv och kan inte tänka klart längre då mina tankar alltid snurrar kring honom. Kaml

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
12.03.2014
Hej Kaml!
Äschäsch, beklagar att du har det så tungt just nu :( Vi ska göra vårt bästa för att ge dig lite tröst, råd och tips, men också lite förklaringar på hur det här med kärlek har en tendens att fungera. Lite tänkbara "bakgrundsorsaker" alltså. Men tyvärr, som vanligt, har vi inget magiskt "gör-så-här-så-blir-allt-frid-och-fröjd" att erbjuda. Livet funkar ju inte riktigt så att saker som är värdefulla inte skulle kräva en del jobb och ansträngning...
Det här med kärlek via nätet är alltid lika knepigt, eftersom man egentligen inte vet vem det är man chattar med. Jo, alltså personen kan nog vara den han utger sig för att vara, men dels så väljer man vilken bild av sig själv man vill visa. Tex så ser man ju inte kroppspråket hos den man talar med, och av all kommunikation mellan människor irl, så är kroppsspråket (och tonläge, beteende i samspel med andra osv) 90% - orden är bara 10%. Så väljer man sina ord så visar man det man vill av sig själv - vilket alltså inte behöver ha mycket med verkligheten att göra. MEN mottagaren tolkar ju de simpla orden som hon vill, enligt sin egen referensram (sina tidigare erfarenheter, sin människokännedom, sin egen självbild och sina förväntningar/drömmar). Mottagaren kan alltså "höra" vad hon vill och dessutom fylla i alla luckor som hon tycker. Därför tenderar chatt-kärlekar att verka så perfekta - för att bilden man själv byggt ihop i sitt huvud av personen är det. Inte verkligheten. Därför är inte bara misförstånd vanliga, utan också besvikelser i stil med "han var inte alls sådan som han trodde".
Många skiljer också ofta, underligt nog, på nät-relationer och i-riktiga-livet-relationer, så det är tyvärr inte alls ovanligt att ha förhållanden över nätet samtidigt som man har tex en flickvän irl. Nät-relationen kanske man inte tar lika allvarligt på, använder som en extra flirt som krydda i livet eller som ett ställe där man får vara den man önskar att man skulle vara (tex känna sig snyggare, våga säga saker man inte skulle våga irl osv). Visst kan nät-relationer vara oerhört viktiga och kännas verkliga, men de kan alltså ge en helt annan frihet än att tex vara ihop med någon på riktigt - tex kan ju motparten inte kolla upp vad man sysslar med afk.
Sedan det här med kärlekskänslor överlag. De påverkar en faktiskt till och med biologiskt, genom hormoner som frigörs i hjärnan och som hjälper till att göra de där euforiska och överlyckliga känslorna starkare, "sväva på rosa moln" och "fjärilar i magen", du vet. Men samtidigt gör de också att man lättare sjunker ner i värsta träskets dybotten när man blir olyckligt kär. Men HUR man är kär påverkas också väldigt mycket av bland annat hur stark självkänsla (= att man vet att man är värdefull, "älskbar" och duger oavsett vad som händer en) man har. Exempelvis en person som har en stark självkänsla så blir såklart nog väldigt ledsen när hon blir dumpad, men hon förlorar inte helt tron på sig själv eller känner sig värdelös, blir inte fullkomligt förkrossad och känner det inte som om botten fallit ur hennes liv. Men en person som nu inte har så stark självkänsla, inte så bra självförtroende och kanske känner sig ensam (vilka egenskaper är rätt vanligt bland tonårstjejer), hon kanske "hängde upp sitt liv på honom". Kanske hon av honom fick bekräftelse, uppmärksamhet, smicker - att hon kände sig betydelsefull för att HAN tyckte det. Ta ett konkret expempel: du vet de tjejer som fått rykte om sig att vara madrasser som hånglar runt eller kn*llar runt? Oftast är det så att de egentligen bara förtvivlat försöker få bekräftelse på att de är värt något genom killars uppmärksamhet. Sådana tjejer borde man aldrig tala sk*t om, utan istället vara schysst mot för att de ska få hjälp med att tro att de är värt något i sig själva. Tjejer har i alla tider haft en tendens i allmänhet att basera hela sin värld på en kille och få sin lycka av honom. Men tyvärr är det ju så att ingen annan kan göra dig lycklig, lyckan måste komma innifrån. Ingen annan kan ge dig starkare självkänsla, för insikten om att man är värdefull oavsett vad andra tycker om en eller ger en måste komma inifrån. Så har man skapat hela sin självbild, sin egen lycka och sitt eget värde runt en annan person och den personen försvinner...
Det här är grunden du nog måste förstå för att kunna gå vidare. Att komma över honom hänger alltså inte det minsta på honom - eller på någon ny kille för den delen. Du måste ge dig själv värde igen, jobba på din egen självkänsla och göra dig själv lycklig. Att du var lycklig då var inte direkt hans förtjänst, och att du ska bli lycklig igen är helt och hållet ditt ansvar. Du vet det där slitna uttrycket "För att någon ska kunna tycka om dig måste du först tycka om dig själv"? Det är det här vi just skrivit som just det uttrycket baserar sig på. Allt vad du gör nu framöver ska vara för din egen skull. Och all tid du sätter på att tänka på honom är BORT från dig själv. Visst ska man få sörja ett avslutat förhållande, visst ska man få vara sårad och besviken på att han "bedrog", visst ska man få vara ledsen. Men även den perioden måste ta slut. Och man får absolut inte gräva ner sig och vältra sig i sorgen (det kan faktisk kännas lite skönt att tycka synd om sig, vara ledsen och skylla allt möjligt på kärlekssorg, så det måste du akta dig för). Du är värd så mycket bättre än en sköntalande falskspelare - men att du gick på hans fina prat gör inte dig till en sämre människa och att han inte ville vara med dig irl gör dig inte värdelös. Du är vad du är helt utan hans påverkan, helt utan hans bekräftelse. Så ditt jobb blir att göra det du är till något som du kan känna dig nöjd med, trivas med, tycka om och vara stolt över. Kvaliteten på ditt liv, helt enkelt. Och gå nu inte på lögnerna om att du borde vara snygg, sexig, eftertraktad osv för att få en bra livskvalitet. Det får du genom att fylla ditt liv med saker du blir glad av, saker som du njuter av, som du växer av, utvecklas av, utmanas av. Så fyll dina dagar med aktiviteter, vänner, upplevelser och rent och skärt livsnjutande istället för med tankar på honom.
Vi har en maaassa bra tips till på hur man kommer över någon här på Decibels infosidor om att Göra slut.
Hoppas det här var till hjälp, plus infosidorna såklart!
Stooooor kraaaaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena