Ingen sexlust nr 2
07.09.2015
Jag läste här för några dagar sedan att någon annan hade skickat in att hon inte hade någon sexlust längre tillsammans med sin pojkvän, och jag känner så igen mig. Jag har också varit tillsammans med min pojkvän i 3 år och har bara haft sex med några stycken innan det. (Alla jag hade sex med var mina dåvarande pojkvänner eller åtminstone på väg att bli så jag träffade ingen annan under tiden och har alltså aldrig haft en one night stand). Jag älskar honom verkligen, han är rolig, snäll, omtänksam och bra på alla sätt och vis. Vi klickar mycket bra och vi känner varandra utan och innan. Vi bor ihop också. Vi var tillsammans ganska länge innan vi kunde flytta ihop. Problemet är att jag inte har någon sexlust alls, och jag märker att han blir besviken över det. Jag vet inte vad som har hänt? Vi har alltid haft väldigt bra sex, om jag får säga det som inte är särskilt erfaren med andra. Visst har vi haft våra upp- och nergångar då vi bråkat och tjafsat och det har till och med varit slut mellan oss tidigare men vi hittade tillbaka till varann och det stärkte bara vår relation. På alla sätt, utom ett då. Ända sedan årsskiftet har jag börjat tappa sexlusten, är oftast uttråkad eller för trött för att överhuvudtaget ta initiativ. Jag tycker om att mysa och vi kan pussas, kramas och ligga och gosa framför tv:n och så, men när det kommer till sex har jag ingen lust alls. Jag blev förvånad över svaret som den andra personen fick. Nu vet jag ju inte hur gammal hon är men det lät som att det var bra med förhållandet i övrigt, utom sexet då. Jag har börjat tänka till och undrar om det faktiskt är så att om det inte finns någon sexlust så är förhållandet förstört för all framtid? Det lät så i svaret. Det kändes också som att svaret ansåg att 3 år är en lång tid och att man bör ligga runt, ha one night stand och vara singel för att ha någon uppfattning om bra sex. Och att man behöver vara singel för att kunna mogna på egen hand? Vad tror ni? Låter detta också som om jag nu borde göra slut? funderare

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.09.2015
Hej,
Vad bra att du skrev och frågade, så att jg har möjlighet att förklara. Det finns, som du redan har hört och sett en "hemliga detaljer" ruta, där den som frågar kan skriva in sånt som de bara vill att vi som svarar på frågan ska se, så ibland kan vi veta mer om fallet ifråga än vad andra ser. Så även om många av ungdomsinformatörernas och experternas svar går att tillämpa även generellt, så kan det ibland vara den hemliga rutan som avgör hur vårt svar ser ut.
Så i ditt fall, med tanke på din ålder och det du skriver så skulle mitt svar inte alls se likadant ut som det svar jag skrev till den andra tjejen (på basen av hennes ålder, och det hon skrev i frågan + hemliga rutan).
En sak som kan trösta dig just nu är att sexlusten kan komma och gå. Ibland finns det mer av den och ibland mindre. Så är det hos de allra flesta. Men i dagens , något hysteriskt sexualiserade, samhälle så anses det nästan lite fult att inte ha nån sexlust, även om det alltså är helt normalt att det kommer sådana perioder och det är mycket vanligare än de flesta vet om.
Du skriver att ni har varit tillsammans i tre år, och det brukar innebära att den första vågen av nyförälskelse har gått förbi. Men du skriver att du älskar honom och att du gärna vill gosa och pussas med honom- det är ju ett tecken på att du trots allt vill vara fysiskt nära honom. Det behöver alltså inte alls varaså att bristen på sexlust automatiskt betyder att förhållandet borde ta slut.
I många fall beror bristen på sexlust på att man helt enkelt inte blir så tänd. Man kanske inte känner sig så sexig och sexlivet blir lite förutsägbart då man känner till den andras "moves". Ibland kan det också kännas som att pressen från den andra personen blir för hård och att man - bara man fick mysa i lugn och ro utan krav på sex, skulle kunna tända till.
Jag tror att första steget är att tala om saken med din pojkvän. Det handlar ju i ditt fall inte om att du slutat älska honom eller längtar efter någonting annat. Sen då ni har diskuterat saken och han vet vad som pågår så kan ni fundera på vad ni skall göra till näst. Ibland kan det t.ex hjälpa att bestämma att "nu har vi inte sex på nån vecka - utan bara myser", då kan det hända att du pånytt känner lusten eftersom pressen försvinner.
Så handlar ju mycket om vad man har för förväntningar. Då man nyss har träffats är det vanligt att man vill ha sex hela tiden, men då man varit tillsammans ett tag så räcker det med mindre - och det är ingenting som är FEL utan helt naturligt. Det är bara vårt stressade samhälle som får oss att tro att vi borde ha sex 3ggr/vecka för att det skall betyda att vi har en bra relation. Periodvis kanske det räcker med en gång var sjätte vecka, och det är helt ok ändå- det betyder inte att det alltid kommer att vara så.
Och jag tycker absolut inte att det är ett självändamål att ha one night stands eller ligga runt - abolut inte! One night stans lär dig inte nödvändigtvis någonting alls om vare sig sex eller dig själv, och om din relation annars känns rätt så finns det ingen anledning till att du inte skulle kunna utvecklas som person i den relationen du är. Som jag svarade på den andra tjejens fråga så handlar det ju om vad du vill.
Och jag, som inte känner till din, eller någon annans relation överhuvudtaget kan naturligtvis inte avgöra någonting - åt vare sig det ena hållet eller det andra. Men ibland kan jag hjälpa dem som skriver reda ut de egna känslorna. Och med tanke på hur du reagerade på mitt svar till den andra tjejen så tror jag att du vill fortsätta vara tillsammans med din kille och få det att funka. Och om det är det du vill så finns det ingen anledning till att det inte skulle lyckas.
Kram!
Tessi