Inte intresserad av sex
05.05.2014
Tack för denna underbara sajt :)
Före jag började sällskapa för första gången för flera år sen uppfattade jag mig själv som en ganska sexuell person. Har masturberat och fantiserat sedan lågstadiet (så borde ej vara asexuell). Nåväl, förlorade oskulden med en underbar kille jag var tillsammans med i tre år. Nu är jag vuxen och har nyss träffat min andra pojkvän, han är snäll och allt är bra. Tappade oskulden för fyra år sedan, men fortfarande tycker jag sex är pinsamt, jag hatar att visa min kropp, känner mig besvärad och tycker det varken är bra eller dåligt, bara, tja, onödigt. Jag har aldrig fått orgasm tillsammans med en kille i närheten; tror jag liksom inte kan slappna av, och att faktiskt tala med killen om vad jag gillar känns fruktansvärt jobbigt. Min sexdrive är låg och jag har liksom inte alls intresse för samlag och vill helst bara det skall vara över då vi håller på. Det konstiga är att jag aldrig blivit behandlad dåligt, har liksom inga trauman som kunde orsakat detta. Har tidigare haft problem med depression/dåligt självförtroende. Vad kunde jag göra för att hitta glädje i sex? Pryd:)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.05.2014
Hej Pryd:)!
Vet du vad vi tycker nu? Jo, att du ska gå och tala med en sexualrådgivare - det finns jättebra sådana även här i Österbotten! Se, vi skulle kunna fundera här med dig på dina känslor inför sex, men vi tror att det skulle vara sååå mycket effektivare ifall du fick chansen att verkligen fundera igenom det här med en person som har den rätta utbildningen för just den här typen av problem. Kanske kunde man se det lite som att om man har problem med tänderna, så går man till en tandspecialist, eller hur? Så nu tycker vi att du ska ringa och boka tid till tex Eva-Maria Rajamäki, som jobbar på familjeplaneringen i Vasa och dessutom har mottagning som sexualrådgivare (jag tror att det inte spelar någon roll var du bor, men om inte hon kan ta emot andra än vasabor så kan hon säkert rekommendera andra sexualrådgivare).
Det här hittade jag på en sida som gällde hösten 2013, men jag tror de ännu stämmer (har senast haft kontakt med henne när hon faktagranskade vårt månadens tema om preventivmedel):
"Sexualiteten är en viktig del av människans välbefinnande. Alla människors sexualitet är unik och alla upplever sin sexualitet på sitt individuella sätt. Sexualiteten förändas under livet och påverkas av olika händelser tex. livskriser eller sjukdomar.
Att prata om sexualitet är inte alltid lätt. Nu erbjuder enheten för hälsofrämjande vasabor möjligheten att boka tid till sexualrådgivare. Till sexualrådgivaren kan du komma ensam eller tillsammans med din partner. Besöken är gratis. Sexualrådgivaren kan också hålla föreläsningar/diskussionstillfällen för olika grupper.
Eva-Maria Rajamäki
Barnmorska-Sexualrådgivare
Tidsbokning eller konsultation via telefon:040-5116380
Kontakt via e-post (inte tidsbokning) eva-maria.rajamaki@vaasa.fi
Vasa stads social- och hälsovårdsverk
ENHETEN FÖR HÄLSOFRÄMJANDE
EXEMPEL PÅ SEXUELLA PROBLEM:
Sexuella problem pga sjukdom, behandling eller olycka
Rädslor
Sexuella funktionsstörningar som tex orgasmproblem
Sexuell olust
Samlagssmärtor
Problem med självbilden, att acceptera sig själv
Erektionsstörning
För tidig utlösning
Sexuella problem pga åldrande"
Hälsar ungdomsinformatören Liselott