Inte lojal??
12.02.2024
Hej, jag var med den här killen förra året, och efter vi gjorde slut så pratade vi inte alls på jättelänge. Han har flickvän, men har nu börjat prata lite väl mycket med mig igen, och jag vill inte ha något med honom? Vad ska jag göra, för jag vill inte vara anledningen till att deras relation slutar. Javetejj
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
14.02.2024
Hej!
Tack för att du skriver in hit till oss så att vi tillsammans kan fundera på din situation och hur du kan handskas med den.
Jag försöker att se den här situationen ur lite olika synvinklar och jag tänker att det såklart är möjligt att din ex-pojkvän saknar att prata med dig även om han inte längre är intresserad av dig på ett romantiskt sätt. Ibland efter att ett förhållande tar slut kan det gå en tid innan man faktiskt inser hur viktig ens partner varit för en. Kanske är det den första personen man verkligen öppnat sig för och pratat med. Då kan det plötsligt börja kännas tomt när den personen försvinner och man kanske vill återuppta någon form av kontakt även om den mest är vänskaplig. Samtidigt som det här är en möjlighet så litar jag ändå på att din magkänsla stämmer om du upplever att han skickar lite väl mycket.
Jag tror att det bästa vore ifall du kunde fråga honom rakt ut vad han tänker och känner om dig och er situation. Du kan förklara att du upplevt att han skickat extra mycket på sistone vilket känns lite förvirrande för dig eftersom du vet att han har flickvän. Du kan även förklara att det inte känns bra för dig eftersom du inte vet vad hans flickvän tycker och tänker om saken och att du inte vill vara orsaken till att det uppstår problem i deras relation. Jag tror att du kommer tjäna på att vara så ärlig med honom som möjligt och fråga rakt ut vad som pågår.
Det är också viktigt att poängtera att det trots allt inte är DU som skapar problem mellan honom och hans nya flickvän. Du blir ofrivilligt indragen i en situation som du egentligen inte är en del av. Det är inte du som är problemet utan problemet ligger i att din ex-pojkvän skickar mycket med dig trots att han är i ett annat förhållande. Det är dock bara ett problem om du och hans nuvarande flickvän upplever att det är det. Om du oroar dig för vad den här tjejen känner eller ifall hon ens vet om att ni skickar ibland kan du be ditt ex att berätta det för henne. Du kan förklara att du inte är bekväm med att skicka så mycket som ni gör om hon inte vet om det och är okej med att ni håller kontakt.
Hur känner du själv kring det att ni har börjat prata mera igen? Tycker du om att prata med honom eller känns det besvärligt eller obekvämt på något vis? Det viktigaste är ju att du själv känner att det är okej. Du får alltid lyssna till din magkänsla och sätta gränser när du känner dig obekväm.
Hoppas det här var till någon hjälp. Kram,
Rosanna